Kaneesha | Niks nieuws onder de zon

‘Mensen zoeken vaak naar één enkele beschrijving van de realiteit. Echter, er zijn veel verschillende beschrijvingen, onderling verbonden in het weidse landschap der (mathematische) mogelijkheden.’ Dit is een (losse) vertaling van een artikel van minister Robbert Dijkgraaf in Quanta Magazine.

Daarin beschrijft de natuurkundige het feit dat er eigenlijk geen natuurwetten bestaan, maar alleen variabelen vastgelegd in formules en processen. Hierin zie ik een parallel met genderdiversiteit. Er is niet per se een vaste kijk op gender: het is vaak onderhevig aan sociologische en maatschappelijke variabelen zoals participatie, geld en cultuur.

Als non-binair persoon voelt het regelmatig alsof men mij in een hokje probeert te duwen en boos wordt wanneer dat hokje uiteindelijk niet blijkt te passen. En daar moet ik dan regelmatig verantwoording voor afleggen.
Het is echter vrij simpel: als genderidentiteit en genderexpressie sociale constructen zijn, dan is het logisch dat non-binaire en andere genderminderheden bestaan.

Dit is vooral het geval bij neuro-diverse mensen. Uit onderzoek blijkt dat genderdysforie, bi- en homoseksualiteit vaker aanwezig zijn binnen het autismespectrum: mensen met autisme blijken bovengemiddeld bi- of homoseksueel te zijn. Zowel mannen als vrouwen met autisme blijken daarbij vaker last te hebben van genderdysforie. Hierdoor lopen zij als groep al snel tegen de stigma’s op die te maken hebben met autisme, gender en/of geaardheid.

Naast de biologische, neurologische en psychologische implicaties, is genderdiversiteit ook in antropologische zin relevant. Vele volkeren vóór ons hebben het bestaan van de “two-spirited” of “derde gender” gezien als de belichaming van het goddelijke of als de beschermers van de samenleving. Deze kennis en dit besef zijn kennelijk door de eeuwen heen verwaterd. Zij het door eeuwenlang kolonialisme en imperialisme of door religieuze fundamentalisten.

Men ziet het huidige gevecht voor rectificatie en reparatie van de positie van genderminderheden bijna als buitenaardse bemoeienis: als controversieel radicaal en vooral ‘extreem links’ als ik de heer Laurens Buijs op zijn woord moet geloven. Het is helaas jammer dat zulke ideeën zo’n groot podium in het debat krijgen, terwijl er oprecht niks nieuws is onder de zon.

Non-binairiteit heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan. Zelfs al ga je naar de maan, dan nog blijft het bestaan. Ja, er bestaan vele beschrijvingen van de realiteit.

*

Kaneesha Akira Nadal (Philipsburg, 1990) is een non-binair, bi+ persoon van Afro-Caribische komaf. Vanuit Sint Maarten (voormalige Nederlandse Antillen) emigreerde hen op 17-jarige leeftijd, naar Nederland. Op zeer jonge leeftijd was Kaneesha al betrokken bij diverse vrijwilligersorganisaties, en heeft in recente jaren vooral tijd besteed aan het empoweren van bi-culturele LHBTI+ers, ondersteuning geven aan queer vluchtelingen en aan voorlichting geven aan professionals en studenten via diverse GSA projecten. Sinds kort is Kaneesha ook betrokken bij het bevorderen van LHBTI+ rechten op de werkvloer en wil hen zich in de toekomst focussen op neuro-diversiteit, een zwaar onderbelicht onderwerp binnen de LHBTI+ gemeenschap.

 

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.