Amsterdam krijgt roze ambassade

Hoewel ook de horeca zwaar getroffen is door de coronacrisis, hebben de Amsterdamse ondernemers Eward Koning (voorzitter BIZ Reguliersdwarsstraat) en Robbert Overmeer (voorzitter BIZ Utrechtsestraat e.o) de handen ineengeslagen. Ze bruisen van de ideeën. De bevlogen ‘roze’ ondernemers kijken samen met Gaykrant vooruit naar de komende jaren. ‘Amsterdam wordt Rainbow Capital of the World’.

Tekst: Paul Hofman
Foto’s: Gemeente Amsterdam/Edwin van Els

Covid-19 heeft het leven vrijwel geheel stilgelegd. Toch is het voor Eward en Robbert geen tijd om op hun lauweren te rusten. Voor hen is deze periode een uitgelezen kans zich te bezinnen op de toekomst van de stad. Inmiddels worden hierover immers op politiek en cultureel niveau veel discussies gevoerd.

Eward: ‘Ons doel is alle (maatschappelijke) LHBT+organisaties, bedrijven en instellingen dichter bij elkaar te brengen. Wij willen dan als ‘smeerolie’ gaan fungeren. Wij zijn van mening dat er op tal van thema’s, onze community betreffend, enorm veel initiatieven zijn waarbij synergie en eenheid van inspanning nogal eens ontbreekt.’

Robbert vult aan: ‘We nemen intensief deel aan de discussie rondom de bezoekerseconomie en onze plannen maken inmiddels ook deel uit van de Aanpak Binnenstad die recent verschenen is. Langs de lijnen Bezoeken, Werken en Wonen willen wij écht het verschil gaan maken voor onze community. Wij hebben ons daarbij ten doel gesteld alle inspanningen in het jubileumjaar 2025 (Amsterdam bestaat dan 750 jaar, PH) tot een climax van festiviteiten van maar liefst een jaar te laten komen.’

Dat klink goed maar wat is precies jullie ambitie?

‘De ambitie is om Amsterdam weer terug op de kaart te zetten als Rainbow Capital of the World.” Over hoe ze dat gaan doen, hebben ze hard nagedacht. Onthult: “We gaan als kwartiermakers een roze ambassade opzetten en bemannen in Amsterdam waarbij die vertegenwoordiging de smeerolie is tussen organisaties en bedrijven in het Regenboogdomein. We richten ons op queer bezoekers en inwoners van de stad en uiteraard ook op roze bedrijven en medewerkers. Het jubileumjaar is volgens Eward en Robbert een prachtige kans om de stad internationaal officieel terug op de kaart als Rainbow Capital of the World te zetten.’

Hoe gaan jullie te werk?

Robbert: ‘We werken er stapsgewijs naar toe op een manier die zowel ambitieus als haalbaar is. We zullen zorgen dat de eerste effecten van de inspanningen al vanaf 2022 zichtbaar zijn. Het aanbod moet daarbij in lijn zijn met de boodschap. Als voorbeeld noem ik het kruip-, loop-, ren- en sprintprincipe. Het afgelopen jaar beschouwen we als het reset-jaar, in 2021 worden de plannen gemaakt die met alle relevante organisaties, bedrijven en partijen worden besproken én afgestemd.’

Bovendien dragen de mannen, vanuit hun rol als duo-voorzitters van het Queer Horeca-overleg Amsterdam (QHA) actief bij aan de totstandkoming van het nieuwe Pride-beleid en doen ze aanbevelingen op het thema Veiligheid & Discriminatie. Ook daar is een wereld te winnen volgens beide mannen. Hoe goed zou het zijn als we in gezamenlijkheid ook de (straat-) intimidatie en het geweld tegen de regenboogcommunity in het jubileumjaar significant zouden hebben weten terug te dringen, vult Eward aan.

Jullie noemden eerder het openen van een roze ambassade. Worden jullie daarmee het aanspreekpunt en de ‘verbinders’ binnen de community?

Eward: ‘We denken om te beginnen aan een gemakkelijk bereikbare en toegankelijke plek maar ook aan online vindbaarheid en een loketfunctie. De eerste stap is natuurlijk alle initiatieven, organisaties, evenementen en doelgroepen in kaart brengen. Daarna kijken we welke gemene delers er zijn en welke zaken we kunnen stroomlijnen of beter onder de aandacht kunnen brengen.’

Robbert vult aan: ‘Het plan is nu natuurlijk nog vrij globaal. We vinden het belangrijk straks samen met alle relevante partijen de plaatjes te gaan inkleuren en een tijdlijn uit te gaan zetten. Denk als simpel voorbeeld maar aan goed vindbare regenboogactiviteiten of aan een evenementenkalender.’

Gelijktijdig spreken Eward en Robbert over hun grootste uitdaging. ‘Tijdens het jubileumjaar 2025 zullen alle inspanningen een hoogtepunt bereiken en zal Amsterdam een jaar lang het regenboogmiddelpunt van de wereld zijn. Echt, het zal 365 dagen duren (van oktober 2024 tot oktober 2025) waarbij te denken valt aan het organiseren van een groot openingsfeest, de EuroPride, Gay- of Eurogames, de prestigieuze Bingham Cup, een circus, en een onmetelijke lijst van andere grote en kleine evenementen.

Ook zal er aandacht zijn voor kunst, muziek, dance en dans, theater, film en sport. We moeten daarbij groot durven denken. De doelgroep is heel divers en is nadrukkelijk meer dan alleen de partyganger. Na 2025 stopt het natuurlijk niet. We willen iets nalaten aan de stad en haar LHBT+bewoners en bezoekers.’

Afrondend: ‘We hebben ons aangesloten bij de Club van 100. Dat is een groep Amsterdammers die zich ten doel gesteld heeft van 2025 een onvergetelijk jaar te maken waarbij ook écht iets aan de stad zal worden nagelaten. Gelukkig hoeven we dat niet alleen te doen: we worden gesteund door een lange lijst aan bedrijven en instellingen waarbij Koninklijke Horeca Nederland, Amsterdam City en MKB Amsterdam de belangrijkste zijn. Ook de politiek, zowel landelijk als gemeentelijk heeft ons initiatitief inmiddels omarmd.’

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

One thought on “Amsterdam krijgt roze ambassade

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.