Crisis, dus … Corporate Queer

Door de coronacrisis zijn veel zelfstandige ondernemers in een klap hun klandizie en inkomsten kwijt. Met niemand meer op straat zijn de persoonlijke bezoekjes tot een minimum beperkt. Waar Ahold keihard casht, heeft het MKB vaak het nakijken. Hoe gaat het met onze roze ondernemers? In deze editie praten we met Remco Boxelaar, oprichter van Corporate Queer: “Nu alle Prides in real life zijn gecanceld, neemt de vraag naar webinars toe.”

Wat voor onderneming heb je?

Ik ben in 2018 gestart met het platform Corporate Queer om samen met andere LHBTI-professionals de heteronorm in het bedrijfsleven te bevragen en uit te dagen. We moedigen elkaar aan om opener te zijn over ons privéleven op de werkvloer en zo meer ruimte te creëren.

Nu, twee jaar later, lijkt er langzaamaan een beweging op gang te komen. Ik zie dat de missie van Corporate Queer het activisme bij vrienden en kennissen heeft aangewakkerd die zich durven uit te spreken en zich trots identificeren als #corporatequeer. De optimistische blik om te onderzoeken in hoeverre afwijken van de norm ook voordelen met zich meebrengt en er sprake is van een “gay advantage” in business, zorgt voor een aanpak van mildheid en verbinding. Dat is veel effectiever gebleken om bruggen te bouwen dan de harde aanval. Inmiddels weten bedrijven ons goed te vinden: van strategisch advies rondom inclusief HR-beleid, trainingen voor de cis/hetero meerderheid over unconscious bias en privileges, tot aan het organiseren van paneldiscussies om het gesprek te blijven voeren over wat goed gaat en wat beter kan.

Welke producten deden het altijd goed, zo door de jaren?

Gelukkig zijn we flexibel, en onze klanten ook. We hebben op Coming Out Day vorig jaar een postercampagne gelanceerd. We constateerden dat het LHBTI-alfabet steeds langer wordt en sommigen daardoor afhaken. Via Instagram Stories selecteerden we met de community 25 woorden die je moeder, buurman of heteroseksuele collega misschien nog niet kent. Denk aan begrippen als cisgender, non-binair, panseksueel of patriarchaat. Het is de bedoeling dat organisaties deze postercampagne ophangen in de lift of bij het koffiezetapparaat. In het ontwerp komt het spectrum-denken terug: de eerste poster is rood/roze en nummer 25 is knalblauw, als verwijzing naar de binaire genderkleuren. De posters veranderen langzaam van kleur en via een gradient komen alle mogelijke paarstinten voorbij. Eén van onze klanten, energiebedrijf Alliander, belde met de vraag of we ook online een toelichting konden geven op de campagne. Samen hebben we een webinar ontwikkeld waarbij we in 1-1,5 uur alle 25 posters behandelen aan de hand van rolmodellen uit de muziek, politiek, wetenschappelijk onderzoek en best practices van onze klanten. Zo krijgen de organisaties die bij Corporate Queer zijn aangesloten een kijkje in elkaars keuken en kunnen zij van elkaar leren.

Wat doe je nu anders qua verkoop, pas je je aan en hoe?

Je merkt dat de prijzen onder druk staan. Normaliter duurt zo’n training een hele middag, online is dit aanzienlijk korter. Daardoor heeft men het idee dat je minder krijgt voor je geld. Ook moet je creatief zijn qua oefeningen, uiteengaan in kleinere groepen in breakoutrooms is lastiger. Dat kan via Zoom, maar veel organisaties durven daar om privacy redenen niet mee te werken.
Toch biedt digitaal juist mogelijkheden: het is laagdrempelig en collega’s kunnen gemakkelijk even aansluiten. Een veilige setting blijft wel essentieel, mensen zijn iets terughoudender om online hun persoonlijke verhaal te vertellen.

“Nu alle Prides in real life zijn gecanceld, neemt de vraag naar webinars toe.”

Hoe gaat het met jou/je personeel?

De alfabet-webinar is een succes. Je ziet dat in deze tijd meer mensen delen dat ze een training bij ons hebben gevolgd en CQ in hun netwerk aanbevelen, dat is super lief en waardevol. Ook dit initiatief van de Gaykrant is een mooie shout-out. Het bewustzijn van ‘alleen samen komen we Corona door’ is duidelijk voelbaar. Wij waren ingeloot met Utrecht Pride om voor het eerst mee te varen met onze eigen boot. Het is spijtig dat dit een jaar is uitgesteld. Maar nu alle Prides in real life zijn gecanceld, neemt de vraag naar webinars toe. Inmiddels hebben we daarom een tweede en derde webinar ontwikkeld.

“Historical Homos” gaat over ons queer erfgoed: we gaan terug naar de Romeinse tijd, behandelen de Stonewall Riots in 1969, activisten als Harvey Milk, Marsha P. Johnson en Sylvia Rivera komen voorbij en ook androgyne helden uit de muziek (David Bowie, Prince en Freddie Mercury), tot aan de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor paren van gelijk geslacht in 2001 hier in Nederland.

“Clashing Cultures” gaat over de cultuurverschillen ter wereld: Polen met LGBT-free zones, Trump die transgender personen uit het Amerikaanse leger weert en de homofobische gevolgen van kolonisatie in Afrikaanse landen.

Wat is je link met de LHBTI+-gemeenschap, hoe zet je je daarvoor in met je bedrijf?

Niet iedereen werkt bij een grote organisatie die een Manager Diversiteit & Inclusie heeft aangesteld of beschikt over een intern Pride-netwerk. Daarom hopen we dat Corporate Queer als onafhankelijk kennisplatform kan fungeren, met de CQ Academy, waarvoor je je ook als individu kunt aanmelden. Vorige week hebben we met een kleine groep een pilot gedraaid. Heel bijzonder om ineens in zoveel huiskamers te komen en de verhalen te horen over ieders ervaringen op de werkvloer. Daar gaan we zeker mee door, dus bij interesse kun je je nu aanmelden via hello@corporatequeer.com.

Wat merk je uit de LHBTI+-gemeenschap, hoe reageert jouw doelgroep?

Voor sommigen is thuiswerken spannend. Je krijgt door het vele videobellen meer te zien van het privéleven van je collega dan anders. Er loopt een partner door het beeld of je hoort een kind huilen op de achtergrond. Niet bij iedereen blijkt het huisje, boompje, beestje achter de voordeur. Dat is lastig als je in de kast zit, maar voor de emancipatie en verruiming van wat we als ‘normaal’ beschouwen juist heel goed.

Crisis dus, …. Hoe zie je de toekomst voor je?

Ik denk niet dat we teruggaan naar hoe het was. Zelf vind ik het heel leuk om te zien hoe je nu met meer mensen in contact staat. We organiseren iedere vrijdagmiddag een talk via Instagram Live, onze eigen online #vrijmibo. Deze vrijdag hebben we zelfs een carrousel met 5 verschillende sprekers gepland staan! Kijk jij ook mee? Op 15 mei aanstaande om 16:00 uur via @corporatequeer op Instagram.

Volg Corporate Queer op Instagram, Facebook, Linkedin of via de website. 

www.corporatequeer.com

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.