Door de coronacrisis zijn veel zelfstandige ondernemers in een klap hun klandizie en inkomsten kwijt. Met niemand meer op straat zijn de persoonlijke bezoekjes tot een minimum beperkt. Waar Ahold keihard casht, heeft het MKB vaak het nakijken. Hoe gaat het met onze roze ondernemers? Vandaag Danielle Jiskoot. In 2019 richtte zij The Drag Agency op samen met drag queen Hoax LeBeau. Danielle en haar collega’s hebben zich zeer snel aangepast door zich op de online markt te storten. En dat allemaal “genadeloos positief”.
Redactie: Marene Elgershuizen
Wat voor onderneming heb je?
The Drag Agency is de eerste booking en management agency voor drag talent in de Benelux. We werken samen met opkomend drag talent om ze een professioneel platform te geven. Ik werk met mijn co-founder Giovanni Vaccari en onze business development stagiaire Roos Kruimer. Met ons werken op dit moment 7 drag queens.
Welke producten of diensten deden het altijd goed, zo door de jaren?
De optredens van de queens waren heel erg in de lift en we merkten vooral dat er ontzettend veel boekingen kwamen voor grote events. Ook kwamen meer en meer televisie shows op ons af voor opnames met queens. Drag heeft zoveel populariteit verworven over de jaren heen door bijvoorbeeld RuPaul’s Drag Race en meer openheid richting de LHBTI+ community. Dat begon nu een hele snelle sprint te krijgen in Nederland en België.
Wat doe je nu anders qua verkoop, pas je je aan en hoe?
We hebben een grote shift moeten maken met de agency en hoe we de queens konden helpen alsnog aan gigs te komen. We zijn vrijwel gelijk online gegaan en hebben onze contacten bij bedrijven aangesproken om met hun teams sessies met de queens te organiseren, van quizzes tot bingo’s en dance battles tot performances. Ook zijn we merchandise gaan verkopen van de queens en brainstormden we samen met mensen over nieuwe manieren om hun verjaardag, verloving of simpelweg vrijmibo te vieren. Alles ging online en dat heeft goed zijn vruchten afgeworpen. Zijn we op hetzelfde niveau qua inkomen voor de queens als met de live optredens? Dat niet. Maar het is in ieder geval een grote zekerheid van inkomen iedere maand. Nu plannen we steeds meer partnerships op te zetten om ook samen met organisatoren binnen de community alternatieven voor de live events te vinden.
Hoe gaat het met jou en je personeel?
Het gaat goed met ons. We boosten elkaar iedere week op met nieuwe creatieve manieren om de community te kunnen ondersteunen en houden onze missie constant voor ogen: het empoweren van drag talent. We nemen deze tijd om te kijken welke richting wij zelf op willen als agency en hoe we de talenten het beste kunnen helpen. We hebben geleerd meer te luisteren dan alleen maar te rennen voor gigs. De queens zijn ongekend sterk en pakken nieuwe mogelijkheden met beide handen aan. Van online tutorials (Abby OMG) tot een heel drag event opzetten (LoveMa Sisi) en van een online drag show Dear Drag (Heisa Jynx en Hoax LeBeau) tot een talkshow in België (Sederginne) – we worden zelf iedere week weer ongelofelijk geïnspireerd van de talenten waar we mee werken en we blijven genadeloos positief doorwerken. Ook worden nog steeds veel interviews gedaan met media zoals Corporate Queer (Nancy Goreng) en gaan bingo’s en events op online verder (Janey Jacké).
“LHBT+ talent moet veel meer in de kijker komen. Wij helpen daaraan mee.”
Wat is je link met de LHBT+ gemeenschap, hoe zet je je daarvoor in met je bedrijf?
Onze link is de samenwerking met drag talent. Met de agency helpen wij hun carrières op te bouwen en nieuwe mogelijkheden voor optredens en samenwerkingen te vinden. Dit zijn bijvoorbeeld live performances of mediamogelijkheden. Het is tijd voor nieuwe rolmodellen en wij beogen drag talent net zo bekend te maken als al het geval is in de VS. LHBT+ talent moet in de toekomst veel meer in de kijker komen. Wij helpen daaraan mee.
Wat voor reacties krijg je uit de LHBT+ gemeenschap?
Er is ongelofelijk veel creativiteit en hoop, en tegelijkertijd veel realiteit. Het wordt een hele pittige tijd voor performers, event organisatoren en horeca. Maar we merken dat samenwerkingen links en rechts naar boven komen. De queens reageren ontzettend goed en schakelen bij waar het kan, maar nemen ook hun tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. De klap is hard, nu we weten dat de clubs dicht blijven en grote events niet meer doorgaan. Dat voel je doordreunen in de gemeenschap.
“Nu meer dan ooit hebben mensen behoefte aan drag als inspiratie, entertainment en verbinding.”
Crisis, dus… Hoe zie je de toekomst voor je?
In de toekomst zullen veel meer optredens online gaan en zullen veel events in kleinere groepen ontstaan. De queens zullen absoluut weer een live podium kunnen pakken, alleen gaat de zaal een stuk kleiner zijn. Er zal meer online entertainment ontstaan – drag talent gaat voor verlichting in de media zorgen. Er zal in de toekomst ruimte komen voor nog veel meer exposure op socials. Nu meer dan ooit hebben mensen behoefte aan drag als inspiratie, entertainment en verbinding.
Wil je nog wat kwijt?
Don’t. Lose. Hope. Zorg dat je je creativiteit de vrije loop laat en zorg dat je in contact komt met mensen en organisaties om je heen voor samenwerkingen. Er is nog heel veel mogelijk – find the silver linings. En als je die even niet meer ziet, bel je ons. Samen werken we ons door de crisis heen. We’re in it together.
Lezers van dit artikel krijgen 15% shoptegoed op alle merchandise op www.thedragagency.com. Gebruik de code Dragagency in het winkelmandje.
Hoofdfoto: Sederginne