Hoe gaat het nu met… Lotte Gommers?

In 2019 was Lotte Gommers nog niet zolang afgestudeerd en stond haar Potcast in Breda en interviewde ik haar over deze Potcast*. Lotte was op dat moment aan het zoeken naar een manier om haar eigen projecten te doen naast haar opdrachten als ontwerper. Ik was benieuwd hoe het nu met Lotte gaat. 

Tekst: Hanneke van Dongen
Foto’s: Lotte Gommers

Hoe gaat het nu met jou en je werk?

Waar moet ik beginnen.. Het gaat goed! Er is veel gebeurd en veel daarvan had ik van tevoren niet kunnen bedenken. Kort na ons vorige gesprek ging ik in loondienst werken als ontwerper en ik had vervolgplannen met de Potcast. Toen kwam corona. Ineens viel een groot deel van mijn werk stil, plekken waar mijn Potcast kon staan gingen dicht en ook andere projecten konden niet uitgevoerd worden.

Omdat ik toch altijd in wil gaan op de actualiteit en die op dat moment inhield dat veel mensen elkaar niet konden ontmoeten, ben ik samen met mijn vrouw Nomi kaarten gaan maken. Het werd een Stay Home pakket met een serie van verschillende kaarten voor een speciaal iemand. Bijvoorbeeld voor oma, een klasgenootje, een vriendin of sportmaatje waarmee je niet meer kon afspreken. We hebben voor de verkoop fysieke winkels benaderd maar vanwege de lockdown ook meteen een webshop gemaakt, die was binnen twee weken in de lucht.

De kaarten liepen goed en zo is het balletje gaan rollen: we kregen de smaak te pakken. We hebben een makelaar benaderd met de vraag of we een leegstaand pand konden gebruiken, dat kon. We zijn op proef een concept store begonnen in Utrecht. Het liep goed en onlangs hebben we voor vijf jaar bijgetekend. Intussen had ik dus ook nog een fulltime vaste baan, dat was wel veel ja.. Maar op basis van mijn vaste salaris konden we wel een huis konden kopen dus dat hebben we ook nog even tussendoor gedaan hahaha.

Hoe houd je al die ballen hoog?

Nou.. Ik heb intussen wel wat aanpassingen gemaakt. We werkten op een gegeven moment echt zeven dagen per week, dat is prima als je aan het opstarten bent maar structureel moet dat natuurlijk niet worden. Mijn vrouw Nomi is van huis uit bakker en ook erg ondernemend, we doen veel samen en dat werkt heel soepel. We vullen elkaar aan, praten ’s avonds nog wat dingen door, brainstormen over nieuwe ideeën. Dat gaat eigenlijk vanzelf.

Maar ergens onderweg ging het commerciële werken als grafisch ontwerper me naast alle andere dingen die we deden toch tegenstaan. Dus heb ik toen we opgestart waren met de pop-up winkels mijn vaste baan opgezegd. En we nemen tegenwoordig een dag per week écht vrij. Maar dan ook echt vrij. Vaak zijn we ook dan nog samen, lekker uit eten in onze woonplaats bijvoorbeeld.

Je vaste baan opzeggen als creatieveling midden in coronatijd, hoe was dat?

Dat was heel spannend. Maar ik kreeg steeds meer moeite met het puur commerciële werk dat meestal niets met mijn eigen belevingswereld te maken had en hield daardoor geen ruimte meer over voor de dingen waar ik energie van krijg, zoals projecten voor de LHBTI+ gemeenschap. Dat ligt momenteel wel even stil omdat het coronakaartenproject een beetje uit de hand gelopen is. Ik was bezig met een project rondom straatintimidatie en dat hoop ik wel weer op te pakken maar op het moment kan ik mijn ei heel goed kwijt in de combinatie van winkel en creativiteit. Nomi en ik hebben naast onze eigen winkel een eigen lijn in cadeau-artikelen ontwikkeld en die zijn we nu aan het lanceren.

Jullie zitten niet stil 🙂 Wat kunnen we verwachten?

Ons merk gaat PottiePot heten. We maken voornamelijk cadeau-artikelen en die willen we zo breed mogelijk verspreiden. Het winkelend publiek moet overal PottiePot kunnen zien, we gaan met het merk naar de beurs en hebben al met verschillende winkels contact om onze spullen te verkopen. We verkopen vrolijke spullen, gadgets met pakkende teksten die bedoeld zijn voor mensen die zich niet of minder herkennen in de toch meestal heteronormatieve cadeaulijnen.

We willen onze cadeaus in zoveel mogelijk winkels zien liggen, zodat ons merk en de gedachte erachter een vanzelfsprekende plaats in gaan nemen in de etalages.

Dus eigenlijk voer je nog steeds actie, maar dan via een meer commerciële weg..

Haha, ja eigenlijk wel. De kunstenaar/activist en de commercieel ontwerper in mij zijn van elkaar aan het leren en dat voelt heel goed!

*

Klik hier voor de website van de winkel.

Klik hier voor de website van de kaarten.

Klik hier voor de website van Pottiepot.

(*) Het volledige interview voor BBB Magazine kun je hier teruglezen.

*

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.