Afgelopen zondag 12 december vierde galerie MooiMan male art in Groningen zijn 15-jarig bestaan. Wat ooit uit nood begon om kunstenaars die de man als thema voeren een zichtbaar podium te bieden, groeide uit tot een begrip in de kunstwereld. Geen ‘buitenbeentje’ en ‘ver weg’ in het Noorden maar een blijvertje.
Tekst: persbericht
Foto: facebook.com/galerie.mooiman
In een ruim bemeten, statig Gronings herenhuis met bescheiden beeldentuin, is de man in de kunst in al zijn schoonheid en diversiteit al 15 jaar te zien. Een galerie die voor zichtbaarheid staat die tevens uitgeverij is van kunstboeken en kunstkalenders met enkel de man in de kunst. Daarmee is de galerie in meerdere opzichten uniek.
In het 15 jarig bestaan van de galerie zijn er vele spraakmakende exposities samengesteld die soms maatschappelijke discussies aanwakkerden. Zoals ‘Gay & Muslim’ waarbij de galerie bedreigd werd door radicalen die enkel de combinatie van deze woorden voldoende vonden om bedreigingen te uiten waarvoor deze personen zelfs veroordeeld zijn.
Grensoverschrijdende exposities
In meerdere opzichten grensoverschrijdend was de expositie ‘QueeRussia, the hidden (p)art’, officieel onderdeel van het Nederland Rusland jaar 2013. Onderdrukte Russische kunstenaars die onder de wet op homopropaganda het risico namen om hun kunst in Nederland te laten zien. Meer bijzonder is dat er een uitwisseling plaats zou vinden waarbij een gewaagd plan om een expositie over ‘same-sexs ballroom dancing’, tot verbazing van de Nederlandse partners, goedgekeurd werd door het Russisch ministerie van Buitenlandse Zaken.
In verkapte vorm zou de expositie ‘same-sexs ballroom dancing’ niet enkel sport laten zien maar tegelijkertijd same-sexs-couples, inclusief statements in queer haute couture en dans door openlijk internationaal befaamde Nederlandse kunstenaars zoals Hans van Maanen. Maar nadat een medewerker van de Nederlandse ambassade in zijn appartement werd aangevallen waarbij homofobie overduidelijk een rol speelde, werd de galerie aangeraden om erger te voorkomen, de expositie in Rusland te annuleren.
Zo ook onlangs de expositie “The Dark male Model, forbidden words” waarin de discussie middels kunst gevoerd werd over racisme en naadloos aansloot bij de ‘Black lifes matters’ beweging.
Trots tegen de stroom in
Corona is voor de kunstwereld zeer lastig, dat merkt de galerie ook. Online en vele volgers via Facebook en Instagram met kleine thematische interviews zijn niet altijd voldoende, want het contact blijft nodig. Social media is echter een probleem gezien de toenemende preutsheid die op gespannen voet staat staat met de vrijheid van expressie, zeker als het om homoseksualiteit gaat.
Desondanks gaat de galerie door met een nieuwe expositie over werken op papier ‘Precious paperworks’ en thematische exposities in 2022 die samenhangen met het jubileum als ook twee boekproducties van kunstenaars. Want wellicht is het woord ‘precious’, kwetsbaarheid, als een metafoor hoe we momenteel met elkaar moeten omgaan. Maar ook hoe we elkaar niet uit het oog moeten verliezen. Daarmee kan kunst verbinden.
Jubileumexpositie
Met de expositie ‘Precious paperworks’ is een deel van de verkoop van aquarellen van Jan Mattheus de Grauw bedoeld voor een goed doel. Met de opbrengst ondersteunt de galerie de stichting LGBT Asylum Support die zich breed inzet voor lhbti asielzoekers in Nederland. Voor de 15 jaar wil de galerie niet enkel de kunstenaars bedanken maar zeker ook iedereen die de galerie alle jaren gesteund hebben.
Precious paperworks is te zien van 12 december 2021 t/m 26 maart 2022 en omvat werk van o.a. Anton Abela, Roland Berger, Paul van Dongen, Jan Mattheus de Grauw, Cornelius Mc Carthy, Bastiaan Mol, Niels Smits van Burgst, Hannes Steinert, Hans van der Veen, Fernando Madera, Ralf Wehrle & Uwe Frank.
Meer informatie vind je op www.mooi-man.nl
*
One thought on “Groningse galerie MooiMan male art bestaat 15 jaar”