In deze nieuwe rubriek schrijft Mari Kant elke eerste zondag van de maand verhalen over LHBT+theatermensen. De eerste aflevering gaat over het leven van revueartiest en tekstschrijver Louis Dusée: van ‘Wigwam’ tot aan ‘Snip en Snap’ en van ‘Aan de Amsterdamse grachten’ tot aan Eartha Kitt.
Louis Dusée, geboren in 1930 in Tilburg, kwam uit een katholiek gezin. Hij was het vierde kind van vijf, en zijn oudste broer en zus gingen beiden het klooster in. Louis was misdienaar en op school heel creatief, kon goed tekenen, schreef verhaaltjes en deed mee op schoolavondjes. Na zijn middelbare school, ging Louis naar het muzieklyceum en zong in verschillende bandjes. Na het halen van zijn diploma kreeg hij een engagement als zanger bij het orkest o.l.v. Piet Bakker en hij trad op voor de radio. In 1952 solliciteerde hij bij Wim Sonneveld, en mocht mee doen in Het meisje met de grote voeten.
Louis begon teksten te schrijven voor de hoorspelkern, o.a. Wigwam en Jodocus het stiertje. Hij vormde een duo met Mitzy Tieland en zij traden veel op in programma’s van Benny Vreden. Hij werkte in enkele shows van De TikTak (het koffiemerk) en bij Leo Kok. Hier leerde hij zijn eerste partner, zwematleet Jaap de Jong kennen. Zij gingen in De Rapenburgstraat wonen.
Louis trad in 1960 bij Jack en Jill Larcks op, waar hij in Engels- en Nederlandstalige programma’s werkte in Amsterdam met o.a. Eartha Kitt.
In januari 1960 bracht Louis de single Aan de Amsterdamse grachten uit, het lied dat Hans Boskamp in 1959 al eens opgenomen had. Louis had er een aardig succes mee maar toen Wim Sonneveld het in april 1960 voor de radio bracht, werden er geen platen van Louis meer verkocht.
In 1962 kwam hij bij De Snip en Snap Revue, waar hij al vrij snel veel facetten van de revue beheerste : zingen, acteren en meeschrijven aan de teksten. Ook ging Louis teksten schrijven voor andere artiesten, zoals Corry Brokken, Tonny Huurdeman en De Mounties. Producent Sleeswijk gaf Louis de opdracht om de liedjes uit The Sound of Music te vertalen voor de musical die in 1964 in première ging, met Mieke Bos als Maria en Johannes Heesters als de heer von Trapp.
Tijdens de revue leerde hij de jonge danser Barry Stevens kennen en zij kregen een korte relatie. Louis sloeg zijn vleugels uit en deed gastoptredens bij Der Rudi Carrell Show in Duitsland, waar hij in enkele showblokken meedeed.
Nadat De Snip en Snap Revue in 1978 ophield, werd hij radioproducer bij de Tros voor o.a. de programma’s Coulissen en Raad een lied of niet, waar Louis het titellied van zong en ook de lyrics bedacht van de quizvragen.
Willy Walden en Aase Rasmussen verleidden de luisteraars om een liedje te zingen, en wie weet zat er wel een woordje tussen.
Meer dan 25 jaar hebben ze het succesvolle radioprogramma gebracht. Nadat Willy Walden aangegeven had dat hij wilde stoppen, bleef Louis programma’s produceren totdat hij in 1988 een hersenbloeding kreeg. Zijn partner, Ernest Bailey, die hij bij de revue had leren kennen, werkte op dat moment bij Jos Brinks toneelstuk Oude nieuwe vrienden en kreeg verlof om voor Louis te gaan zorgen.
Louis is eigenlijk nooit meer de oude geworden en belandde in 1996 in verzorgingshuis Amstelhof, waar Ernest hem iedere dag bezocht, totdat Louis in 1999, op 69-jarige leeftijd overleed. Ernest had door de zorg voor Louis niet goed naar zijn eigen lichaam geluisterd en hij begon met zijn eigen gezondheid te kwakkelen. In 2001 is Ernest Bailey op 62-jarige leeftijd overleden.
*
Mari Kant (1962) is in 1977 na een bezoek aan de musical Foxtrot begonnen met het verzamelen van alles wat met Nederlands theater te maken heeft. Een verzameling die – met name door het enthousiasme van theatermensen zelf – uit de hand liep en uiteindelijk ‘Het Theaterarchief’ is geworden. In 2002 is van de verzameling een stichting gemaakt, vanwaaruit tentoonstellingen en lezingen gegeven worden en bijdragen geleverd worden aan media en onderzoek.
One thought on “Louis Dusée: revueartiest en tekstschrijver”