Gideon Italiaander: “De gay-community betekent veel voor mij”

Stadsdeel Zuid van de gemeente Amsterdam, de Amsterdamse welzijnsorganisatie SOOZ, werkgroep Grey Pride Zuid en de Gaykrant werken samen om levensverhalen van LHBT-bewoners van het stadsdeel in kaart te brengen. Tien weken lang zijn deze verhalen hier te lezen, met vandaag Gideon Italiaander.

Tekst: Paul Hofman

Zijn winkels zijn een begrip in Amsterdam. In zijn loods op een bedrijventerrein in Amsterdam-Zuid spreken we uitgebreid met Gideon Italiaander (40). Hij is het archetype van een handige zakenjongen: goed gebekt, aardig en heel direct. Achter de kassa van zijn zaak achter het Haarlemmermeerstation vertelt hij enthousiast over zijn leven, liefde, werk en passie.

Hoewel het nog vroeg is die ochtend, is het al een drukte van belang in zijn zaak. De loods oogt als een groot pretpark waar je alles kunt vinden, of het nu boeken, landkaarten, oude spiegels, servies, lampen of tapijten zijn. Iedere dag is er weer iets anders te ontdekken.

Gideons opvallende busjes zijn inmiddels niet meer uit het straatbeeld te denken. Hij heeft een sterke band met Zuid, vertelt hij. Zo wordt hij er geboren, brengt er zijn jeugd door, heeft een aantal zaken en woont vlakbij het Vondelpark. “Zuid heeft een speciale plaats in mijn hart.”

Rinkelende kassa

Om de haverklap rinkelt de kassa. Het verbaast dat hij alle prijzen uit zijn hoofd weet. School was voor hem een lijdensweg, zegt hij. “Ik kom uit een typisch Amsterdam-Zuid gezinnetje. Vader en moeder hadden beide een goede baan en mijn broers en zussen zaten op het gymnasium. Ik niet.” Of hij zich en buitenbeentje voelde? “Leraren dachten dat ik lui was omdat de rest van de familie het op school wel goed deed. Voor mij was het, zacht uitgedrukt, geen plezierige periode.” Met veel moeite haalt hij het mavo-diploma.

“Ik houd niet van macho-gedoe”

Op zijn zestiende begint hij als uit- en inpakker op een Amsterdamse markt te werken. Het is alsof hij zijn ware roeping ontdekt. De jonge Gideon is niet van de markt weg te branden: “Ik was er bijna altijd. Ik werkte voor een baas maar die zag al snel dat wat hij deed, ik beter kon.”

Lef

Zijn ouders lopen niet over van enthousiasme dat hun zoon voor de markt kiest. Zij hadden voor de jonge Gideon een goede opleiding in gedachten. Maar als ze zien dat hun zoon er gelukkig is, zijn beide blij. Nauwelijks twee jaar later besluit Gideon voor zichzelf te beginnen. Zijn nieuwe zaak is een hele stap, lef kan hem niet ontzegd worden. “Van mijn ouders leende ik geld. Daarmee kocht ik mijn eerste busje en begon ik te adverteren in het blad Via Via waarin spullen te koop werden aangeboden.” Het was nog het tijdperk waarin nooit iemand van Marktplaats gehoord had.” Gideon grijpt zijn kans en adverteert met de tekst: “Gideon koopt alles”. Hij koopt inboedels op en alles wat los en vast zit.

Euroknaller

Het gaat hem niet altijd voor de wind. Zo maakt hij een faillissement mee. Maar Gideon laat zich niet uit het veld slaan. De handel zit hem in het bloed. In no time heeft hij alles weer op de rit.

In 2010 haalt hij het landelijke nieuws als hij in de dure P.C. Hooftstraat een Euroknaller zaak opent. Tussen de Prada, Armani en Burberry flagship stores valt zijn zaak uit de toon. Jort Kelder noemt hem op televisie ‘de etterende puist van de recessie’.

Zijn concept slaat aan. Alles wat hij aanraakt lijkt in goud te veranderen. Wat zijn geheim is? “Ik beslis heel snel. Ik weet meteen wat voor vlees ik in de kuip heb. Het is een combinatie van intuïtie en jarenlange ervaring. Het draait om handelsgeest en snelheid. Dat eerste kun je niet leren, het zit in je bloed of niet.”

“Als je goedkoop bent op bijvoorbeeld de Ten Katemarkt val je niet op. Maar als je in een sjieke buurt gaat zitten onderscheid je je. Toen het pand op de hoek van de Beethovenstraat en Apollolaan vrijkwam, wist ik het meteen. Die locatie was perfect voor mijn handel. Bovendien, met die ervaring van de P.C. hoefde ik geen moment te aarzelen.

De kritiek deert Gideon voor geen meter. “Negatieve publiciteit is ook publiciteit”, grinnikt hij. Het levert hem financieel geen windeieren op. “Waar je bij de buren overhemden kocht voor honderdveertig euro, verkocht ik ze voor een tientje. Kwaliteit voor een prikkie.” Momenteel heeft hij zes winkelvestigingen: allemaal in Amsterdam.

Om hem heen verzamelt hij een team van sterspelers waarop hij kan vertrouwen. Het gaat weleens mis, maar door schade en schande leert hij, geeft hij toe. “Soms win je en soms verlies je.” Wat zijn geheim is? “Ik ben en leef mijn werk.” Zijn energie, ondernemingsgeest en charme lijken onuitputtelijk. “Als je te duur bent verkoop je  niets en als je te goedkoop bent verdien je niets.” Hij vertelt eerlijk: “In de handel ben ik heel goed, logistiek inzicht ontbreekt me.”

Twee jaar geleden wilde de gemeente het terrein met de loodsen achter het Haarlemmermeerstation bestemmen voor nieuwe woningbouw. “Maar gelukkig is dat plan van de baan en kan ik hier minstens tien jaar langer blijven zitten.” De telefoon gaat vaak: “Wordt er weer een inboedel aangeboden. Dat is mijn ding, ik ga er gelijk op af.”

Gay community

Hoewel hij hard werken niet schuwt, vindt hij ook nog tijd voor ontspanning. “Zaterdagavond is mijn uitgaansavond. Die hou ik altijd vrij.” De roze gemeenschap betekent veel voor hem. “Ik voel me thuis in de gay community. Hier kan ik mezelf zijn. Dat macho-gedoe hoeft voor mij echt niet.” Een paar jaar geleden sponsorde hij tijdens de Canal Parade de boot van café De Lellebel.

“De gay-community betekent veel voor mij”

 Op een steenworp afstand werden een aantal keren de ramen van een joods restaurant ingegooid. Baart het toenemende geweld richting minderheden hem zorgen? “Absoluut. De islamitisering en hun hekel aan homo’s is natuurlijk zichtbaar in de stad. Ik zie het somber in.” Zelf heeft hij nog nooit last gehad van discriminatie. Of hij zelf homo is? Met pretoogjes: “Mijn beste vriend is homo.”

*

Meer informatie vind je op www.gideonitaliaander.nl

De winkels van Gideon zijn te vinden aan:
– Beethovenstraat 1
– Bijlmerplein 719
– Buikslotermeerplein 139
– Damrak 30
– Havenstraat 1
– Zeeburgerstraat 6

*

Stadsdeel Zuid van de gemeente Amsterdam, de Amsterdamse welzijnsorganisatie SOOZ, werkgroep Grey Pride Zuid en de Gaykrant werken samen om levensverhalen van LHBT-bewoners van het stadsdeel in kaart te brengen. Dat heeft geresulteerd in een bijzonder magazine met de pakkende titel Q.  De tweede editie van het magazine werd op coming-out dag uitgereikt door Maureen Arnhem (Ambtenaar Diversiteitsbeleid van de gemeente Amsterdam) aan directeur Jelle Houtsma (directeur stichting SOOZ). “De veelkleurigheid, de openheid en de vanzelfsprekendheid van de geïnterviewden zijn aanstekelijk en een hart onder de riem voor allen die een coming out willen gaan doormaken” Duidelijk is dat het LHBT-beleid in Amsterdam-Zuid staat als een huis. 

 

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.