Mode-ontwerper Claes Iversen verbreedt horizon: “Het voelt heel bevrijdend”

Claes Iversen (43) behoort tot de bekendste Nederlandse modeontwerpers van dit moment. In korte tijd drong hij door tot de absolute modetop. Dat hij in Nederland belandde was puur toeval. Inmiddels woont de in Denemarken geboren kunstenaar ruim twintig jaar in de hoofdstad. Zijn klantenkring bestaat uit tal van nationale en internationale mensen. En koningin Maxima laat zich graag kleden door Iversen. Gaykrant sprak met hem na het verschijnen van zijn boek

Tekst: Paul Hofman
Foto’s: Oof Verschuren

Sinds een aantal jaren is Iversen’ atelier gevestigd in het westelijk havengebied van Amsterdam. Hier ontwerpt hij en maakt hij samen met zijn team couture collecties. Het van oorsprong industriële gebied ondergaat momenteel een complete metamorfose. Met ontzag kijkt hij vanuit zijn headquarters naar de vele hijskranen. Hier voelt hij zich als een vis in het water met tal van creatieve bedrijven als buren. Het lijkt een booming fashion area te gaan worden.

Het boek heeft als thema ‘transformatie’. De titel ‘Transformers’ is een woordspeling: jouw collectie laat de transformerende kracht van mode zien en jouw eigen ontwikkeling als ontwerper en beeldend kunstenaar. Hoe is jouw eigen transformatie verlopen?

“De afgelopen jaren ben ik mijn horizon gaan verbreden. Naast couture maak ik schilderijen en interieurontwerpen, zoals vloer- en wandkleden. Hierdoor gingen er nieuwe werelden voor me open. Tijdens het schilderen ervaar ik heel veel vrijheid, het herinnert me eraan waarom ik ooit naar de kunstacademie ben gegaan. Het werken in meerdere disciplines voelt, kortom, heel bevrijdend.”

“Ik hecht veel waarde aan vakmanschap”

Wat is het kledingstuk dat de meest opvallende transformatie heeft doorgemaakt?

“Alle vijf de archetypische basisstukken ondergaan in mijn collectie een ingrijpende transformatie.” Die basisstukken zijn het sweatshirt, het overhemd, de trenchcoat, het pak en de Little Black Dress. “Zo evolueert de casual sweater in een volumineuze trouwjurk en het pak in een langgerekt en statig silhouet. De laatste reeks is de ultieme transformatie: de iconische Little Black Dress krijgt broekspijpen. Het is aan de kijker om te bepalen of dit nog steeds een jurk kan worden genoemd.”

“Ik koos ervoor om te werken met een vastomlijnd stappenplan, en met beperkte materiaalkeuze. Daarmee stelde ik mezelf op de proef, vergelijkbaar met wanneer je in opdracht van een klant werkt. Ook dan heb je te maken hebt met beperkingen en kaders om binnen te werken.”

Je vertrekpunt is nu anders: je vertrok niet vanuit een inspiratiebron of moodboard. Je stelde nu van tevoren een manifest op met regels en kaders om binnen te ontwerpen. Maakt dat het niet lastig voor jouw creativiteit? Word je vrijheid niet ingeperkt?

“Juist niet! Door mezelf bewust beperkingen op te leggen, vond ik onbegrensde inspiratie. Ik koos ervoor om te werken met een vastomlijnd stappenplan, en met beperkte materiaalkeuze. Daarmee stelde ik mezelf op de proef, vergelijkbaar met wanneer je in opdracht van een klant werkt. Ook dan heb je te maken hebt met beperkingen en kaders om binnen te werken.”

Wat maakt dit boek zo bijzonder?

“De voorkant is voorzien van een 3D-flipeffect: door het boek te bewegen is er een transformatie te zien. De tekstpagina’s zijn net iets korter en uitgevoerd in fluororanje, een kleur die ook terugkomt in het garen voor de bindwijze. Dit alles geeft het boek een geweldige en mooie uitstraling. Als ontwerper word ik daar heel blij van, want ik hecht veel waarde aan vakmanschap en mooie details.”

“Het zijn nu eenmaal uitdagende tijden”

Wat vormt voor jou op dit moment in creatief opzicht de grootste uitdaging?

“Als merk is het heel belangrijk om zichtbaar te blijven en kansen te creëren. Tegelijkertijd staan wij, net als veel bedrijven, onder druk. Het zijn nu eenmaal uitdagende tijden. We kunnen moeilijk vooruit plannen en voorspellen waar we volgend jaar staan. Dat maakt dat we op alle fronten creatief moeten zijn. Zo hebben we, juist nu in deze coronaperiode, de ruimte aangegrepen om met tijd en aandacht aan dit boekproject te werken.”

Meer over het boek van Claes Iversen lees je hier

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.