Het Reformatorisch Dagblad liet zich van zijn beste kant zien door mee te helpen aan het verspreiden van een flyer. Niet zomaar een flyer. Maar eentje van een oerconservatieve katholieke stichting Civitas Christiana. Deze stichting verzet zich naar eigen zeggen tegen het zedenloze tafereeltje van Suitsupply dat men onlangs langs de kant van de weg kon bewonderen.
Stel je voor dat een islamitische organisatie met een zelfde soort conservatisme zo’n soort advertentie had geplaatst. Ik denk dat er net als nu flink over getwitterd zou zijn maar door heel andere figuren. Doen die figuren dat slechts om de islam te bashen en en gaat het hun niet zo zeer om de boodschap zelf? Ongeacht of die vanuit conservatief christelijke of moslim hoek komt. Anders hadden ze nu ook wel gereageerd. Er niet zoveel onderscheid tussen christelijk en islamitisch conservatisme wat betreft (seksuele) moraal. Over dit soort christelijk conservatisme wordt in het publieke debat nog te vaak gezwegen en het wordt onvoldoende uitgedaagd.
“… de LHBTI-gemeenschap linken aan onzedelijkheid en slechte smaak”
En waarom komt deze stichting pas in actie als twee mannen elkaar zoenen? Waarom pas nu? De hoeveelheid ‘erotische’ reclames op televisie, internet en in het dagelijks straatbeeld met twee vrouwen en of een man met vrouw is vele malen groter dan die met twee mannen. De stichting had zoveel eerder in actie kunnen komen. Maar als er twee mannen zoenen, moet er blijkbaar wat aan gedaan worden. Civitas schrijft al te makkelijk dat ze zich keert tegen ‘zedeloze taferelen’ in het algemeen. Ik wantrouw dit diep. Deze conservatievelingen keren zich tegen het ‘homohuwelijk’ en spreken zich uit voor een gezin dat uit een man, vrouw en kinderen bestaat. Waarom niet eerlijk zeggen wat onder de reclame zit? Namelijk specifiek de LHBTI-gemeenschap linken aan onzedelijkheid en slechte smaak.
Dan de reactie van het Reformatorisch Dagblad. De RD-woordvoerder zag geen reden om te advertentie niet te plaatsen. De advertentie is niet zijn verantwoordelijkheid. Wel wilde hij kwijt dat hij geschrokken was van de grensoverschrijdende reacties op de advertentie. Daarmee lijkt hij het toch stiekem voor Civitas op te nemen.
Ik kwam een tegenidee. Laat LHBTI-organisaties samen een mooie, zedelijke advertentie maken die relevant is voor LHBTI-kinderen en pubers uit de reformatorische zuil om te testen of het RD die ook wil publiceren. Graag paginagroot in de zaterdageditie. Wie doet ermee?
Joshua Zandberg is voorzitter van het Landelijke Netwerk Biseksualiteit en elke week schrijft hij een column over zijn leven als bi-man.
One thought on “Onzedelijk”