De Belgische inzending voor het Eurovisie Songfestival 2023 heet Gustaph die met Because of You zoveel mogelijk ‘douze points’ bij elkaar probeert te zingen. Gustaphs echte naam is Stef Caers, een tweeënveertigjarige duizendpoot die zijn sporen in de muziek – en in de Eurovisiecarrousel – reeds lang verdiend heeft. Gaykrant sprak met hem.
Tekst: Rick van der Made
Foto: Roen Lommelen
Je hebt het druk…
Ja, het is niet alleen het songfestival voorbereiden, maar ik geef ook les aan popzangers en songwriters aan het conservatorium van Gent. Ik had nu even pauze tussen twee colleges door. Zo meteen moet ik weer lesgeven. En ja, dat brengt drukte met zich mee, zeker nu de datum van het ESF nadert. Het wordt steeds belangrijker me goed te focussen op het ESF.
Toch ken je het klappen van de zweep want je hebt in 2018 en 2021 ook al meegedaan met het ESF, al was het niet op de voorgrond.
Ik was achtergrondzanger en vocal coach voor Sennek, de Belgische deelname in 2018, en in 2021 was ik achtergrondzanger voor de Belgische deelnemer Hooverphonic. Maar het is toch wel wat anders om nu zelf mee te doen.
Waar kwam het idee om zelf mee te doen vandaan?
Ik ben een enorme ESF-fan. Als kind had ik dat virus al te pakken. Maar tijdens de ervaring met Senneke dacht ik: ‘Hoe zou het zijn als ik dat zelf zou doen?’ In 2016 was ik ook al eens gepolst om mee te doen, maar toen kwam het voor mij niet uit. Dat is altijd in mijn achterhoofd blijven zitten. En nu ben ik er vol ingesprongen.
‘The gays love the song, so you will be okay.’
Ik weet hoe bijzonder het is om het mee te mogen maken: ten eerste is de sfeer ronduit magisch, en ten tweede daalt het besef in dat ik – een beetje vreemd wellicht – mijn vaderland “trots” moet maken. Bewijsdrang. En al ben ik blij dat ik in dit land geboren ben, ik ben helemaal niet chauvinistisch. Maar het is als met voetbal denk ik: als je als land in een internationale finale belandt, gebeurt er iets. Niet alleen met de deelnemer, maar ook met de inwoners van het land zelf.
Voor wie jou niet kent, wie is Gustaph?
Gustaph is een uitvergrote Stef geworden, zeg ik meestal. Ik ben outgoing en heb een heel sociaal karakter. Echter, de behoefte om alsmaar op een podium te gaan staan is er niet. Ik vind het af en toe heel fijn om te doen, en daar is Gustaph een uiting van. Dan kruip ik in de rol van Gustaph, met alles wat daarbij hoort: kleding, zang, performance, dans.
De artiest Gustaph wil heel beslist geen concessies doen als het gaat over wie hij is. En daar komt Stef wel om de hoek kijken, toen ik in 2001 als Steffen een hit scoorde, zei men mij vooral “mysterieus” te blijven over mijn seksuele geaardheid, om toch weinig mogelijk mensen voor het hoofd te stoten, om toch zoveel mogelijk fans om me heen te verzamelen. Dat heeft wel iets met me gedaan, dus sindsdien doe ik het anders en ben ik volledig mezelf. Gustaph is het eindresultaat van die ontwikkeling.
Waar de naam vandaan komt? De peetvader van mijn vader heette Gustaph. Stef en Staf liggen dicht bij elkaar. Zo kwam ik op Gustaph.
Leeft België met je mee?
Jazeker. Als ik op straat loop, dan stellen mensen mij vriendelijk vragen en is iedereen positief en optimistisch. Zonder uitzondering. En natuurlijk heeft het ESF de laatste jaren een soort renaissance gekend. Het heeft meer inhoud, meer waarde en meer gewicht gekregen. En natuurlijk heeft het een groot gay- en queergehalte. Dat is in Vlaanderen niet anders dan in Nederland. De volgende uitdrukking is misschien wel waar als het over winnen of verliezen gaat: ‘The gays love the song, so you will be okay.
’Het is als met voetbal: als je als land in een internationale finale belandt, gebeurt er iets.
La Belgique douze points. Waarom ga je winnen?
Oei, wat een lastige vraag. Ik ben een bescheiden Belg hè, haha. Nee, zonder gekheid: ik wil graag iedereen trots maken. Ik heb de ambitie om het heel goed te doen. En het lied heeft de potentie om hoog te scoren. De boodschap van de queer identity in combinatie met het bedanken van the chosen family slaat aan. Het brengt je tot een groter zelfbesef. Daarbij zetten we in video en audio vol in op ballroom en drag. Van early nineties, via Chicago house naar diva vocals: het lied is esthetisch én inhoudelijk goed opgebouwd. Het is een vrolijk nummer. Een unieke combinatie.
One thought on “Gustaph | La Belgique douze points”