Cabaret La Gaîté: terug naar de roaring twenties

Op de eerste avond van Pride Amsterdam vindt een uniek spektakel in de grote zaal van het Amsterdamse art deco theater Tuschinski plaats. De zaal verandert die avond in nachtclub ‘Cabaret La Gaîté. De oude variété tijd van vroeger herleeft in een moderne setting waarbij film, muziek en performance samen gaan. De Gaykrant spreekt met organisator en leading lady Wilma Bakker (alias La Sirène).

Tekst: Paul Hofman

Inmiddels kent de theaterwereld kent voor haar weinig geheimen meer. Bijna 25 jaar lang organiseert Wilma voorstellingen waarbij zij en haar collega’s zich richten op onder meer het Amsterdamse theater- en nachtclubcircuit. Hommages zoals bijvoorbeeld het Europride Gala doet zij vanaf 2015.

Wat inspireerde jou voor deze avond?

“We brengen een ode aan een verdwenen periode van het Nederlandse entertainment. Ik vind het belangrijk de geschiedenis van de Amsterdammer Abraham Tuschinski levend te houden. Hij was een bioscoopmagnaat die zich liet inspireren door het bloeiende nachtclubleven in steden als Berlijn en Parijs. Zijn ‘Cabaret La Gaîté was tussen de twee wereldoorlogen in de twintigste eeuw een geliefde variété hotspot. Met het creëren van de sfeer van een nachtclub uit het interbellum prikkelen we met deze multimediale show de fantasie en verbeelding van het publiek. Een stad als Amsterdam verdient een plekje waar dit illustere verleden te bewonderen is “

“We brengen een ode aan een verdwenen periode van het Nederlandse entertainment.”

Wat betekende deze nachtclub destijds voor Amsterdam?

“Tijdens de opening van filmtheater Tuschinski in 1921 ging gelijktijdig de programmering van ‘Cabaret La Gaîté van start. Gedanst kon er nog niet worden want daarop bestond een verbod. In 1924 werd dit echter opgeheven waardoor de nachtclub veranderde in een danspaleis waarbij men terecht kon voor een ‘Soiree Dansant’. Nauwelijks twee jaar later werden ook speciale dansorkesten zoals ‘The Ramblers’ opgericht. Amsterdam kreeg door de oprichting van La Gaîté een nieuwe injectie. We mogen in samenwerking met de Nederlandse Orgel Federatie voor deze voorstelling het monumentale Wurlitzer theaterorgel gebruiken.”

In de jaren na de opening was Tuschinski de eerste Nederlandse bioscoop met een dergelijk instrument. Oprichter Abraham Tuschinski had vernomen dat Wurlitzer enorm populair was in Amerikaanse theaters. Toen hij hoorde dat een Belgische collega-bioscoopeigenaar zo’n instrument net had gekocht, bedacht hij zich geen moment en vertrok naar Brussel. Hij moest en zou er ook zo een hebben. Hij wist de eigenaar over te halen om het zojuist geleverde orgel aan hem over te doen. Op de terugreis nam Tuschinski een paar vitale onderdelen mee – want mochten ze zich in Brussel eens bedenken. Het was een slimme zet en sindsdien was hij de trotse eigenaar van het bijzondere orgel.

Wilma vervolgt: “In de dertiger jaren steeg de interesse weer in cabaret. Op uitnodiging van Louis Davids haalde de zakenman het Berlijnse cabaret van Rudolf Nelson in huis. Deze talentvolle joodse artiesten waren op de vlucht voor het opkomende naziregime.” Zijn toverformule bestond eruit dat hij ervoor zorgde dat ze iedere week een nieuw programma maakten. Het publiek raakte niet uitgekeken en keerde steeds weer terug. Tijdens het eerste jaar van de Tweede Wereldoorlog moest Tuschinski stoppen. Nauwelijks een jaar later werd de joodse Abraham Tuschinski opgepakt en in Auschwitz vermoord.

Kun je een tip van de sluier oplichten van wat we kunnen verwachten?

“Variété is variëteit. Live-optredens worden afgewisseld met unieke filmbeelden. Acts en liedjes die nog steeds naklinken in onze cabaret geschiedenis kun je zien en horen. Met spreekstalmeester Michael Helmerhorst en theaterkenner Henk van Gelder in de line up is succes gegarandeerd. Opmerkelijke acts als die van sneldichter Roberto Kloppenburg in de stijl van Willy Alfredo (‘Roept u maar’) en acrobaat Paul van der Maat zullen ongetwijfeld tot de verbeelding van het publiek spreken.”

“Verder bestaat het repertoire uit songs, teksten, anekdotes en filmbeelden van cabaret legendes als Louis Davids, Jean Louis Pissuise, Fien de la Mar, Josephine Baker, Marlène Dietrich als The Ramblers.” Historische beelden en muziek zullen elkaar in hoog tempo afwisselen. Leading Lady is deze avond Wilma Bakker die in de rol van La Sirène kruipt. Ze kan niet wachten totdat ze op de bühne zal staan.

Meer informatie is te vinden op de website van www.blondenblauw.nl
Kaarten à 28 euro zijn te bestellen via www.pathe.nl/film/23908/cabaret-la-gaite

Coverfoto: Martin Pluimers

.

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.