Remco recenseert | Sebastian: ‘van bil gaan voor geld en inspiratie’

Van bil gaan voor geld en inspiratie. Max schrijft literaire verhalen over sekswerk. Overdag werkt hij als redacteur bij een hip blad. ’s Nachts is hij de escort boy Sebastian. Twee levens die hij prima gescheiden kan houden. Totdat de jonge schrijver succes begint te krijgen en de twee werelden tegen elkaar gaan schuren. Remco recenseert: Sebastian.

Tekst: Remco van Dam

Sekswerk lijkt momenteel een hot onderwerp voor queer filmers. Zo draait sinds mei de Braziliaanse film Baby en was het een van de thema’s eerder dit jaar op de Roze filmdagen. Geheel in die trend is er nu het drama Sebastian.

De Londense Max probeert door te breken als schrijver. En dat is niet eenvoudig in de huidige boekenwereld. Hij is nog maar 25 en evengoed voor zijn gevoel al te laat. De beroemde Amerikaanse auteur Brett Easton Ellis was namelijk 21 toen hij debuteerde met Less than Zero.

Eerder schreef Max al korte verhalen over escort jongens en nu mag hij van zijn uitgever aan zijn eerste roman beginnen. Zonder voorschot weliswaar, want de uitgeverij neemt een risico met hem – volgens zijn uitgeefster. Tegelijkertijd zegt ze dat zijn pikante en emotionele verhalen over sekswerk wel zullen aanslaan.

Seksfeestje

De film Sebastian combineert  de wereld van de escort jongens met die van de Londense intellectuelen. De verbindende link is de hoofdpersoon Max. Zijn profiel als Sebastian op de site Dreamguys levert hem aardig wat klandizie en ervaring op. Ervaringen die hij omzet in spannende literatuur. En wanneer zijn sekswerker-ontmoet-oude-man verhalen te repetitief worden, dan zijn er mogelijkheden voor variatie.

Scene uit ‘Sebastian’

Zo gaat Max -met tegenzin- werken op een orgie, alleen maar om zijn proza te spannender te maken. Deze scene is ook tekenend voor deze tijd. Op dit drugs- en seksfeestje van een advocatenstel mag niet worden gefilmd. Iedereen moet dus zijn telefoon inleveren. De mannen zitten dan al zonder kleren op de sofa, maar ze lijken zich pas echt naakt te voelen zonder mobiele telefoon.

Imposter

Via zijn alter ego Sebastian dealt Max ook met een aantal persoonlijke kwesties. Hij is erg onzeker over van alles: zijn uiterlijk, zijn talent en waarschijnlijk zijn smaak voor oudere mannen. Sebastian is minder onzeker en kan met de mannen van zijn smaak naar bed omdat dat nu eenmaal zijn klanten zijn. Max heeft, net als de andere jonge auteurs in de film, veel bevestiging nodig. En bij hem gaat dat hand in hand met seks.

Tegelijkertijd schaamt Max zich voor zijn geheime alter ego. En dan lijdt ie ook nog aan het impostersyndroom. Misbruikt hij niet alle klanten voor zijn carrière? Al die schaamte drijft hem in een isolement. Terwijl hij langzaam alles dreigt te verliezen, stokt de vraag om hulp in zijn keel.  

Vrolijke derrière

Sebastian is de eerste lange film van de Finse regisseur Mikko Mäkelä. En de regisseur wil in deze krappe twee uur veel aanstippen. Om maar wat te noemen: de slangenkuil van de uitgeverswereld, de relatie met Max’ moeder, intellectuele verwijzingen naar boeken als Les Nuits Fauves, een oprechte romance/vriendschap met een klant,  grensoverschrijdend seksueel gedrag, enzovoort, enzovoort…

Het geheel voelt vol aan, waardoor je gaat afhaken. Sebastian had stukken compacter gekund. Gelukkig heeft de film een troef: de Schotse acteur Rauridh Mollica. Zijn spel boeit lange tijd, hij weet ons mee te nemen in het ingewikkelde emotionele leven van Max. Daarnaast heeft hij een fraaie derriere die menig seksscène opvrolijkt. Helaas zijn het acteerwerk en strakke, witte billen niet sterk genoeg om de film boeiend te houden tot de laatste minuut.

Sebastian draait vanaf 3 juli in de bioscopen.

Remco van Dam (Bodegraven, 1969) werkt als televisiemaker. Hij maakte programma’s als RTL Woonmagazine, RTLZ Beursinside en De Roze Supporters. Zijn passie is film: van Hollywood tot art house. Hij is niet alleen kijker maar werkt ook als vrijwilliger voor diverse  festivals. Zo doet hij live interviews met filmmakers op de IDFA (International Documentary Festival Amsterdam) en de Roze Filmdagen.

 

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.