Onderzoek Booking legt reis-uitdagingen voor de LHBTIQ+ gemeenschap bloot

Het is hun missie om het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te ervaren, ongeacht van wie je houdt of hoe je je identificeert. En daarom houdt Booking.com jaarlijks een onderzoek over de staat van reizen voor de LHBTIQ+ gemeenschap. Dat onderzoek laat ook dit jaar helaas weer zien dat er nog altijd reis-uitdagingen zijn. En dat er, net als voor de LHBTIQ+ gemeenschap dus werk aan de winkel is.

Tekst: persbericht Booking.com

Het onderzoek van Booking.com legt de reis-uitdagingen voor de LHBTIQ+ gemeenschap haarscherp bloot. Zo geeft meer dan de helft (51%) van de Nederlandse LHBTIQ+ reizigers aan dat ze tijdens het reizen te maken kregen met discriminatie. Daarnaast geven ze aan dat ze een vorm van discriminerend gedrag van zowel hun medereizigers (52%) als de lokale bevolking op hun reisbestemmingen (57%) verwachten. Tegelijkertijd stelt 57% van de respondenten dat deel uitmaken van de LHBTIQ+ gemeenschap hen onzekerder en zelfbewuster heeft gemaakt als reiziger.

Hierdoor worden LHBTIQ+ reizigers gedwongen het heft in eigen hand te nemen. Van doordachte keuzes over bestemmingen tot het vooraf boeken van vliegtuigstoelen. En in sommige gevallen zelfs het creëren van alter ego’s: LHBTIQ+ reizigers moeten nog steeds extra nadenken over waar en hoe ze reizen.

Voor twee op de drie (64%) Nederlandse LHBTI+ reizigers is het vinden van een accommodatie die bij hun budget past de topprioriteit. Na deze voornamelijk financiële overweging is de tweede belangrijkste factor voor ruim drie op de vijf (61%) dat zij zichzelf kunnen zijn op reis.

cijfers

Uit het onderzoek naar de reis-uitdagingen blijkt verder dat Nederlandse LHBTI+ reizigers:

  • zegt 53% dat de lokale wetgeving van een bestemming met betrekking tot mensenrechten, gelijkheid en huwelijksrechten voor LHBTIQ+’ers een belangrijke factor is
  • houdt 44% er rekening mee of de acceptatie van LHBTIQ+’ers op hun bestemming groter of kleiner is dan in hun thuisland.
  • houdt 44% rekening met wat ze in het nieuws hebben gehoord of gelezen over ervaringen van buitenlandse LHBTIQ+ reizigers.

Deze zorgen hebben een grote impact gehad op de perceptie en besluitvorming van Nederlandse LHBTIQ+ reizigers: 38% heeft het afgelopen jaar een reis geannuleerd nadat ze hadden gezien dat een bestemming lokale LHBTIQ+ bewoners niet ondersteunde. Aan de andere kant heeft bijna de helft (49%) in het afgelopen jaar een reis geboekt naar een bestemming die gezien wordt als ondersteunend voor inwoners die zich identificeren als LHBTIQ+.

BEwustzijn

Wanneer ze de keuze krijgen, zegt meer dan de helft van de Nederlandse LHBTIQ+ reizigers (64%) dat ze de voorkeur geven aan bestemmingen waar het LHBTIQ+ toerisme al goed ingeburgerd is. 48% overweegt juist bestemmingen waar hun aanwezigheid zou kunnen helpen bij het creëren van meer sociaal bewustzijn en acceptatie.

Zodra de bestemming is bepaald, ondernemen Nederlandse LHBTIQ+ reizigers extra stappen om hun zorgen over mogelijke discriminatie tijdens de vlucht tot een minimum te beperken. Iets meer dan een kwart (27%) heeft een negatieve ervaring gehad met een medepassagier in een vliegtuig die rechtstreeks verband hield met hun identiteit. En bijna één op de drie (31%) uitte bezorgdheid over het idee om naast een vreemde te zitten, omdat ze bang zijn voor hun reactie of gedrag jegens hen als LHBTIQ+’er. Uit angst voor discriminatie kiest 35% van de
ondervraagde Nederlandse LHBTIQ+ reizigers ervoor om vooraf een specifieke stoel te selecteren om het contact met anderen te minimaliseren.

op reis

LHBTIQ+ reizigers nemen actief alter ego’s aan om zichzelf tijdens hun reizen te beschermen. 36% van de Nederlandse LHBTIQ+ reizigers zegt aspecten van hun uiterlijk en gedrag te veranderen om mogelijke discriminatie of ongewenste aandacht te voorkomen. 37% heeft een alter ego gecreëerd om tijdens het reizen door verschillende situaties te manoeuvreren. De belangrijkste reden voor Nederlandse reizigers om een alter ego te creëren is om zichzelf te beschermen en zich veilig te voelen (46%). Eén op de drie (32%) deed dit om zich aan te
passen aan eventuele culturele normen van de bestemming.

positief

Maar er is ook reden voor positivisme. Uit het onderzoek naar de reis-uitdagingen van LHBTIQ+ reizigers blijkt namelijk ook dat bijna driekwart (71%) van de Nederlandse LHBTIQ+ reizigers zegt dat meer inclusiviteit ervoor zorgt dat ze zich tijdens het reizen prettiger voelen. Dit geldt het meest voor degenen die hun LHBTIQ+ identiteit al openlijk uiten (76%). Maar het werkt ook voor de 65% van degenen die dat (nog) niet doen. Reizen naar bestemmingen met inclusieve wetgeving bevordert het gevoel van veiligheid en acceptatie.

Zo voelt 85% van de Nederlandse LHBTIQ+ reizigers zich op hun gemak bij het inchecken in hun accommodatie, 80% bij de communicatie met accommodatiehosts en luchtvaartmaatschappijen, en 86% bij contact met personeel uit de branche, zoals reisleiders, vliegtuigpersoneel en taxichauffeurs op hun bestemming. Op de vraag welke  kenmerken Nederlandse LHBTIQ+ reizigers graag bij reisorganisaties zouden willen zien om hun volgende reiservaringen te verbeteren, geeft 26% aan dat ze graag filters willen die het selecteren van accommodaties die een gastvrije ervaring bieden vergemakkelijken.

uitdaging

“Bij Booking.com zijn we ervan overtuigd dat iedereen op zijn eigen unieke manier moet kunnen reizen en de wereld moet kunnen ervaren”, zegt Arjan Dijk, CMO en SVP bij Booking.com. “Als homoseksuele man heb ik jammer genoeg zelf meegemaakt dat in veel delen van de wereld nog steeds uitdagingen bestaan, waaronder de reiswaarschuwingen die helaas al voorafgaand aan de Pride-evenementen van dit jaar zijn uitgegeven.”

Hij vervolgt: “Ondanks dit alles ben ik ongelooflijk geïnspireerd door het zien hoe LHBTIQ+ reizigers hun eigen levenservaringen omarmen, zowel thuis als op reis. Terwijl er gelukkig vooruitgang wordt geboekt, moeten we waakzaam blijven en ons steentje bijdragen om het voor iedereen echt makkelijker te maken om als zichzelf te kunnen reizen.”

travel proud

Sinds de lancering in 2021 biedt het Travel Proud-programma van Booking.com gratis trainingen in inclusieve gastvrijheid voor aanbieders van accommodaties. Dit programma helpt hen te begrijpen met welke specifieke uitdagingen LHBTIQ+ reizigers te maken hebben. Daarnaast leert het hen wat ze kunnen doen om gasten zich meer welkom te laten voelen, ongeacht hun herkomst, wie ze liefhebben of hoe ze zich identificeren.

De training is beschikbaar in het Braziliaans-Portugees, Duits, Engels, Frans, Grieks, Italiaans, Japans, Kroatisch, Portugees, Spaans en Thais, en er zijn regelmatig trainingssessies beschikbaar. Er zijn nu wereldwijd meer dan 75.000 Travel Proud-gecertificeerde accommodaties (waarvan meer dan 700 in Nederland) op Booking.com in 133 landen en gebieden en in 12.645 steden en bestemmingen.

PARTNERSCHAPPEN

Naast de wereldwijde samenwerking van het bedrijf met IGLTA, de International LGBTQ+ Travel Association, kondigt Booking.com met trots aan dat het een van de nieuwste partners is van twee organisaties die zich, net als Booking.com, inzetten om de wereld inclusiever te maken voor iedereen en overal:

  • Global Equality Fund: Deze unieke publiek-private samenwerking brengt gelijkgestemde overheidsinstanties en bedrijven uit de particuliere sector samen die zich inzetten voor het bevorderen en verdedigen van de mensenrechten en vrijheden van LHBTIQ+ mensen over de hele wereld. Via het GEF werken overheden, bedrijven en stichtingen samen met mensenrechtenverdedigers en maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de bescherming en empowerment van LHBTI+ bewegingen en mensen.
  • Stonewall National Monument Visitor Center: Dit historische centrum, gelegen in Greenwich Village in het hart van New York City, werd op 28 juni 2024 geopend. Het promoot en viert de erfenis van de historische Stonewall-rellen en dient als een levend gedenkteken voor de activisten en pioniers van vóór onze tijd. Het centrum biedt
    informatie over de gebeurtenissen die de burgerrechtenbeweging van de LHBTI+ gemeenschap vorm hebben gegeven.

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.