Ouders en pubers, dat blijft een moeilijke, tenenkrommende combinatie. Een dankbare bron voor verhalen, tv-series en de film Love & Revolution.
Tekst: Remco van Dam
1977, Sevilla; de dagen van dictator Franco zijn over en Spanje moderniseert in rap tempo. Tegen deze achtergrond probeert de weduwe Reme haar 16 jarige zoon aan het studeren te krijgen. Ze hoopt dat hij advocaat wordt en het beter gaat doen dan zij als kleermaakster. Miguel, op zijn beurt, droomt van een carrière als entertainer. Hij stelt alles in het werk om mee te doen met het Spaanse talentenprogramma Gente Joven.
Als hij tijdens zijn zoektocht naar een zangcoach belandt in een homobar voelt ie zich daar meteen thuis. Miguel weet dat ie op mannen valt en ontdekt nu zijn soortgenoten. Hij maakt spontaan vrienden met een groepje homoactivisten. In de jaren 70 is de emancipatiebeweging sterk verweven met linkse groeperingen. De film geeft een heerlijk inkijkje in deze tijd van stencilmachines, posters plakken en eindeloze discussies.
Op dat moment strijden ze voor de afschaffing van de: ley sobre peligrosidad y rehabilitación social (De wet aangaande sociaal gevaar en rehabilitatie). Aangenomen door Franco in 1970, stelt deze homoseksualiteit strafbaar. Dankzij deze wet zijn veel Spaanse homo’s opgepakt en gevangen gezet.
Terwijl Miguel zich verder ontwikkelt voelt Reme dat ze de grip op haar zoon verliest. Na een ruzie verlaat hij zijn ouderlijk huis om bij zijn nieuwe vrienden te gaan wonen. Als hij vervolgens slachtoffer wordt van de bovengenoemde wet dan moet Reme in actie komen om haar zoon te redden.
Deze film behandelt met name haar coming out. Waar Miguel geen enkel probleem heeft met zijn homoseksuele geaardheid ligt dat duidelijk anders bij Reme. Zij kan het moeilijk verkroppen dat zoonlief queer is en vreest wat de buren gaan zeggen. Tegelijkertijd wil ze als weduwe niet ook nog eens haar enige familielid verliezen. Dus gaat ze op zoek naar hulp bij de traditionele instanties. Maar zowel bij de kerk, de medische stand als bij een lokale hot shot advocaat vangt ze bot. In het conservatieve Spanje moet ze andere bondgenoten vinden.
knipoog
Love & Revolution knipoogt naar films als Billy Elliot en Pride. Maar het meest doet de film denken aan het vroege werk van de Spaanse filmer Pedro Almodovar. Er is veel ruimte voor gevoelens en drama, waarbij telenovela/soap stijl nooit ver weg is. En in de uitwerking zie je de liefde voor de jaren 70 inclusief camp. Helaas mist de film een sexy en hysterische edge die Almodovars vroege werk kenmerken. Deze film kleurt net iets te vaak braaf binnen de lijntjes om een getrouw tijdsbeeld te geven. Jammer. Evengoed is Love & Revolution een fijne feelgood film.
Love & Revolution draait nu in de bioscoop.