Remco recenseert | Liberté: Cruising en seks in het museum

Liberté

Een scène: drie mannen in een donker bos. Een geleund tegen een boom, aait over de erectie in zijn broek. Een ander passeert en zoent hem op zijn blote borst. De derde kijkt van een afstand toe. Je zou denken we hebben het over een cruising area. Maar er is iets ongewoons aan dit plaatje: de mannen dragen achttiende-eeuwse pruiken. Is dit dan een erotische scène uit een kostuumfilm? Bijna goed. Het is Liberté, een kunstinstallatie in het Eye Filmmuseum.

Tekst: Remco van Dam

Het werk is gemaakt door Albert Serra: een Catalaan, homo en alternatieve cineast. Zijn films sleepten meerdere prijzen in de wacht zoals de speciale Juryprijs van Cannes. Vorig jaar kwam zijn film Pacification uit, waarin een Franse ambassadeur op Tahiti een relatie krijgt met een transgender persoon.  En in 2019 maakte hij de film Liberté, later werd dat een toneelstuk en nu dus een kunstinstallatie.

De tentoonstelling

Dit werk begint bij binnenkomst. In het donker loop je over aarde en mos, hier en daar zie je de contouren van draagkoetsjes. En je ruikt de vochtige lucht van een bos na een regenbui. Al snel wordt je oog getrokken naar vier grote videoschermen. Daar zie je een komen en gaan van mannen en vrouwen, hetero en homo, lelijk en mooi, alles door elkaar. Hun drift staat centraal.  Ze geven zich over aan een scala aan seksuele handelingen: neuken, masturbatie, pisseks, bondage, sm. Alles kan in het donkere bos. Zo nu en dan zie je een man met een wonderlijk gezicht, dat gevormd wordt door littekenweefsel. De sfeer is als in een droom.

De bedoeling

Zoals in dromen heeft Liberté geen duidelijk verhaal. Het is een mix van shots. Er is amper dialoog behalve dan het kreunen of het vragen om hardere zweepslagen. De vier schermen tonen soms hetzelfde beeld. Dan weer wordt een seksscène getoond vanuit verschillende standpunten. Dan weer lopen er verschillende scènes door elkaar heen.

Voor Serra gaat dit werk, zoals de titel aangeeft, over totale vrijheid. Geef je zelfcontrole op om je over te geven aan je driften en jouw zelf helemaal te vergeten. De filmer wil met dit met seks overladen werk de hypocrisie en preutsheid van nu aan de kaak stellen.

Het oordeel

Hoe intrigerend het werk ook is, dat laatste heb ik gemist. Misschien is voor het doorsnee museumpubliek een man die wordt geslagen met een zweepje heel erg confronterend. Maar als je wel eens in een gay sauna bent geweest of op een Wasteland Party, dan is dit niet nieuw. En ook seks in een museum is al eerder gedaan. Daarnaast vond ik de keuze voor de pruikentijd ook een cliché. Je komt al snel uit bij Libertijen en Marquis de Sade. Als je iedereen een laat negentiende-eeuws kostuumpje had aangetrokken dan had je gedacht: ‘Verdomd, het gaat over Freud’. 

Een misschien wel wezenlijkere vraag: is het opwindend? Kortom; werd ik verleid om mij over te geven aan mijn lusten?  Neuh. Alle seksuele handelingen op het scherm werden maar niet erotisch. Alhoewel… Halverwege de dertig minuten dat het werk duurt gaat ineens het licht aan. Weg is de illusie en weg is het bos. Je staat op een braakliggend landje met lege colablikjes en wijnflessen. Het gekke is, dat ik me dan toch even betrapt voel.

Liberté van Albert Serra is in het Eye Filmmuseum te Amsterdam tot 29 september.

Remco van Dam (Bodegraven, 1969) werkt als televisiemaker. Hij maakte programma’s als RTL Woonmagazine, RTLZ Beursinside en De Roze Supporters. Zijn passie is film: van Hollywood tot art house. Hij is niet alleen kijker maar werkt ook als vrijwilliger voor diverse  festivals. Zo doet hij live interviews met filmmakers op de IDFA (International Documentary Festival Amsterdam) en de Roze Filmdagen. Meer lezen van Remco? Klik dan hier!

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.