Vandaag, 19 januari, is het Internationale Fetisj Dag. En er zijn nogal wat fetisjes; BDSM, leer, voeten, maar bijvoorbeeld ook Katoptronofilie. Daarbij word je opgewonden van seks voor een spiegel. En je hebt mensen die van sportkleding houden. Aaron is onlangs verkozen tot Mr. Sportswear. Een goed moment om eens wat vragen aan hem te stellen!
Tekst: Ronald Mol
Foto’s: Anton de Bruin Photography
Wat heeft je geïnspireerd om mee te doen aan de Mr. Sportswear Nederland 2023 verkiezing?
“Ik zag per toeval de oproep voorbij komen op de Facebookpagina van ASW (Amsterdam Sportswear Weekend), dat zette me aan ’t denken. Ik dacht: Dit wil ik!”
En nu je de titel hebt: hoe ben je van plan om de titel te gebruiken om de sportswear-fetisj op een positieve manier te vieren en te promoten?
“Ik wil eruit halen wat erin zit. Bijvoorbeeld door me zoveel mogelijk te laten horen en zien op diverse evenementen in de community. Ik wil de sportswear-community in Nederland een groter podium bieden en beter op de kaart zetten. Onder andere door mijn eigen sportswear-evenement op te zetten en bij te dragen aan de organisatie van al bestaande evenementen.”
Hoe ben je zelf op deze – toch vrij specifieke – fetisj uitgekomen?
“Ik ben er – blijkbaar – mee geboren. Als kind keek ik al altijd naar klasgenoten in sportkleding, witte sportsokken en gave sneakers. Destijds legde ik de link natuurlijk nog niet en van het woord “fetisj” had ik nog nooit gehoord. Later, ook met de komst van internet bleek: ik ben niet de enige. Sterker nog, er bestaat zelfs een wereldwijde community. Alles viel toen als het ware op zijn plek.”
Wat betekent sportswear voor jou en wat doet het met je?
“Ik vind de kleding op de eerste plaats heerlijk zitten, ten tweede vind ik het enorm mooi en sexy om te zien en ten derde: het is gewoon geil!”
Zou je jouw persoonlijke reis binnen de wereld van de sportkleding fetisj met ons kunnen delen?
“Ik ben er niet altijd non-stop mee bezig geweest want ik heb het ook een tijd als het ware ‘geparkeerd’. Ik ben namelijk ook actief als singer-songwriter en uitvoerend artiest. Ik breng mijn eigen muziek uit. Onder de naam AARON D. ben ik te vinden op Spotify en mijn videoclips staan op YouTube.
Omdat ik vroeger de droom had om door te breken als zanger wilde ik mijn fetisj voor sportswear niet aan de grote klok hangen. Ik was bang dat mensen het niet zouden kunnen waarderen of raar zouden vinden. Ik dacht dat het me meer in de weg zou gaan zitten dan dat het me zou helpen. Daarnaast waren de tijden toen anders. Er heerste toch een soort van taboe, zeker in Brabant waar ik vandaan kom.”
andere tijd
Aaron vervolgt: “Nu kan er veel meer, we leven in een andere tijd. Daarnaast word ik ouder, heb ik inmiddels meer levenservaring en heb ik nu zoiets van: dit is ook een deel van mij. Waarom zou ik me ervoor schamen? In 2020 heb ik mijn liefde voor deze fetisj zelfs verwerkt in een zelfgeschreven lied met bijbehorende alleszeggende videoclip: “No Way Out”. Tegenwoordig laat ik mijn muziek en mijn liefde voor sportswear juist samensmelten. Why not?”
Sportswear in Nederland
Naast de visuele en lichamelijke elementen, zoals hoe sportswear eruit ziet en aanvoelt had je het net al even over de sportswear-community; is er binnen Nederland eigenlijk sprake van een hechte sportswear community?
“Ja. Ik vind zeker dat er in Nederland sprake is van een hechte sportswear-community. Het groepsgevoel is natuurlijk op de ene plek sterker dan op de andere, maar het is er zeker.”
En wat maakt die volgens jou bijzonder?
“Het gevoel en het idee dat je met een heleboel gelijkgestemden bent, dat voelt geweldig. Je deelt letterlijk je interesse. Ik wil dat gevoel graag bevorderen door nog meer jongens en mannen te overtuigen en stimuleren om eens een sportswearfeestje te bezoeken. En nog leuker: kom allemaal naar MIJN sportswearfeest: op zaterdag 9 maart 2024 van 20.00u tot 02.00u is iedereen van harte welkom op mijn eigen sportswear-evenement genaamd Sportswear Attack bij gaybar The Web in Amsterdam.”
Wat kunnen we dan verwachten?
“Het wordt een kleinschalig feestje, een soort kruising tussen een social en een evenement. Ideaal voor beginners voor wie de drempel eigenlijk te hoog is om meteen naar een groots event te gaan, maar zeer zeker ook voor de ervaren sportswearfetisjist. De bedoeling bij Sportswear Attack is dat je lekker wat kunt kijken, drinken, de boel rustig op eigen tempo aftasten, contacten leggen, kletsen, dansen, maar je kunt ook fun hebben en spelen in de play-area als je dat zou willen. Niks moet, alles mag. De entree is gratis.”
Eigen ervaringen
Welke ervaringen heb jij met sportswear opgedaan die je anderen zonder ervaring met sportswear ook zou gunnen?
“Mijn ervaringen in de sportswear-community? Ik bezoek sportswear evenementen als Ladz in Club Church en Sneaky in Eagle Amsterdam. Ik weet dat er veel jonge gays zijn die de stap niet durven zetten om daadwerkelijk naar zulke feesten te gaan. De drempel is te hoog. Ik gun het anderen zo. Tegen hen zou ik willen zeggen: niet teveel denken of piekeren maar gewoon doen. Het valt mee, echt. Ik weet zeker dat je na de eerste keer zult zeggen: had ik dit maar veel eerder gedaan. Ik spreek uit ervaring.”
En zijn er ervaringen waarvoor je anderen graag zou willen behoeden?
“Wees altijd alert. Doe niks waar je je niet 100% prettig bij voelt. Twijfel is nee. Ikzelf drink bijvoorbeeld zelden alcohol, ik rook niet en drugs heb ik nog nooit gebruikt. Daar heb ik geen behoefte aan. Ik ben en blijf graag ten alle tijden helder en alert. Ik ben een controlfreak, in alle opzichten. Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet, ik oordeel niet en respecteer ieders keuze. Maar overal waar “te” voor staat is niet goed. Zorg goed voor je eigen lichaam en geest. Doe wat goed voelt. Zorg dat je weet wat je wilt en wat je niet wilt en geef dat aan. Voorkom nare situaties. Daar wil ik iedereen voor behoeden.”
het blauwe fonds
Als vertegenwoordiger van de sportkleding fetisj community, zijn er ook nog andere dingen die je op de kaart zou willen zetten, naast bewustzijn en acceptatie rondom fetisj?
“Ik hoop dat er meer aandacht komt voor de sportswear-community in Nederland, deze is veel te klein en het verdient veel beter. Daarnaast heb ik als Mister Sportswear Netherlands 2024 gekozen om een goed doel te steunen en onder de aandacht te brengen. Dat is Het Blauwe Fonds. Zij zetten zich in voor LHBTIQ-emancipatie.”
Wat zou er volgens jou binnen Nederland meteen verbeterd moeten worden voor de regenbooggemeenschap in het algemeen?
“Nog altijd worstelen veel jongeren met hun geaardheid of schamen zich voor hun fetisj. Ouderen voelen zich vaak niet gezien of gehoord. Dit moet veranderen. Het Blauwe Fonds richt zich op vier pijlers; Coming Out, Ouderen, LHBTIQ+ ers met een migratie-achtergrond en Gendervraagstukken. Ik deel deze visie. Dit sluit ook aan op wat ik wil zeggen met mijn muziek. Dit voorjaar breng ik bijvoorbeeld een nieuwe single en videoclip uit met de titel Flashback. Daarin wil ik wederom elementen verwerken die verwijzen naar het hele coming-out gebeuren, je vrij kunnen en durven voelen in de maatschappij en vooral: jaag je dromen na!”
Welke boodschap zou je de lezers van Gaykrant nog mee willen geven?
“Je kunt veel meer dan je zelf denkt! Kop op en ga ervoor! Shine your light. Express yourself! En vooral: spread the love! Wat je geeft, krijg je terug.”
Tot slot
Heb jij nu nog meer vragen over de sportswear fetisj? Aaron, Mr. Sportswear 2024, is te volgen op Instagram en Facebook. Daar houdt hij iedereen op de hoogte van alles omtrent zijn activiteiten als Mr. Sportswear en zijn muziek. Hij zou het heel tof vinden als je hem daar volgt!