Hij wordt op alle media volop aangekondigd: de nieuwe musical over de Elfstedentocht. Er wordt zelfs een nieuw theater voor gebouwd, natuurlijk in Leeuwarden! Het wordt een spektakelmusical genoemd. Daar word je als theaterdier wel door getriggerd. Dus naar Leeuwarden gemaild of ik eens mocht komen kijken en praten. Natuurlijk, kom maar op, je bent welkom.
Tekst: René Roza
Naar Friesland getreind en de ontvangst was plezierig. Midden op een industrieterrein is een kolossaal nieuw theater gebouwd. Het Frisia Theater. Voor ik een rondleiding krijg heb ik een gesprek met twee van de acteurs: Thijs Meester en Theo Martijn Wever. Bij een kop koffie bespreken we uitvoerig het hele ontstaans- en ontwikkelproces van deze bijzondere productie.
Het idee
Het idee is Madeleine van Beuzekom, die samen met Foppe van der Veen dit plan heeft uitgewerkt. Het productieteam is uitgebreid met Hans Staal en Lisette Bokma. Zo kwam er een theaterstuk over de Friese Elfstedentocht. Dit proces verliep via allerlei perikelen met een centralere locatie waar niet gebouwd kon worden vanwege vervuilde grond, via Corona en zo nog wat dingen meer. En het onwrikbare geloof en vertrouwen van medewerkers en castleden in deze bijzondere uitdaging. Want deze musical bestaat uit meerdere verhalen die met de Tocht der Tochten te maken hebben. Verhalen die allemaal gaan over trouw zijn aan elkaar en samen sterker zijn. De muziek is stevig, maar ook ontroerend.
De groep
Er is een grote groep spelers: zeven hoofdrollen, een flink ensemble en een grote ploeg figuranten. Het massale beleven van zo’n uniek ‘sportevenement’ moet ook de bezoekers aansteken. Bij binnenkomst wanen de toeschouwers zich op een Fries dorpsplein, met winkeltjes en eettentjes, koek-en-zopie! Er zijn ook arrangementen te boeken met echte winterse stamppotten en dergelijke.
Over de technische hoogstandjes van o.a. de draaiende ijsvloer en de immense led-schermen is al voldoende in de pers te zien en te lezen geweest.
Over de technische hoogstandjes van o.a. de draaiende ijsvloer en de immense led-schermen is al voldoende in de pers te zien en te lezen geweest.
Mij treft vooral in het gesprek met Thijs en Theo Martijn hun passie voor dit project. Ze voelen zich als spelers volledig bij het maakproces betrokken, regisseur Eddy Habbema geeft ze alle ruimte om zich hun personages eigen te maken. Het zijn echte karakters geworden. Het zijn geen oppervlakkige musical-figuren.
Ze hebben allebei hun sporen verdiend in musicalland en weten dus waarover ze spreken!
Dat er hard getraind wordt, om goed op het ijs te kunnen staan en bewegen, met en zonder schaatsen, hebben ze er graag voor over, zeggen ze lachend.
De indruk
De rondleiding daarna door het -nog niet volledig voltooide- gebouw, de prachtige theaterzaal én ook backstage toont duidelijk liefde en veel kennis van en voor theater.
De Tocht wordt inderdaad een spektakelmusical, die ik absoluut moet gaan zien!
(Wordt vervolgd)
(Wordt vervolgd)
René Roza (Goes, 1953) heeft na zijn opleidingen leerkracht basisonderwijs en theatermaker deze vakgebieden vaak gecombineerd. Momenteel is hij fulltime actief en passief met theater bezig. Daarnaast houdt René van koken en maakt hij zijn gerechten graag met gasten soldaat.