LHBTI+ organisaties en taxisector roepen op discriminatie te melden

Op de foto staat een rode auto met het raam van de achterdeur naar beneden. In de auto zitten twee mannen, één witte en één donkergekleurde man. Op de foto staat in witte letters: een veilige rit voor iedereen. Meld discriminatie www.meldjerit.nl met daarbij de logo's van de organisaties die deze campagne ondersteunen.

Een coalitie van LHBTI+ organisaties en de taxisector roept passagiers op om discriminatie altijd te melden. Op 17 mei, de Internationale Dag Tegen LHBTI+ fobie, lanceerden zij daarom gezamenlijk een campagne.

De LHBTI+ community heeft geregeld te maken met incidenten waarbij op basis van gender en geaardheid onprettige situaties plaatsvinden of ritten worden geweigerd. Door melding te maken van incidenten kan er gerichter worden opgetreden door taxicentrales en apps.

Samenwerking

De campagne ontstond uit een samenwerking tussen meerdere partijen, waaronder MEIJT, Gaykrant, Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam en diverse ondernemingen in de taxibranche. Nadat er wederom veel klachten van personen uit de LHBTI+ gemeenschap kwamen over weigering van taxiritten, discriminatie en zelfs enkele gevallen van geweld, zochten deze partijen elkaar op.

Samen keken zij naar de verbetering van de mogelijkheid om incidenten te melden via de verschillende apps en websites die in de taxibranche gebruikt worden. Ook roepen de organisaties de community op om altijd melding van incidenten te maken. Zonder melding kan er namelijk ook niet worden ingegrepen.

“Iedereen heeft het recht om zichzelf te zijn, niet alleen thuis maar ook daarbuiten. Het moet niet uitmaken wie je bent of hoe je eruit ziet. Genoeg is genoeg; veiligheid NU!”, aldus Jerrol Marten van Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam.

“We willen graag dat mensen de macht kunnen grijpen over wat er tijdens hun rit gebeurt”

“Met de data die we verzamelen, kunnen we ook effectief actie ondernemen tegen degenen die in de fout gaan”, laat Danielle Jiskoot, co-founder van The Diverse Agency weten. “Het zwaartepunt ligt bij de taxisector om actie te ondernemen, maar we willen graag dat mensen de macht kunnen grijpen over wat er tijdens hun rit gebeurt, door officieel melding te maken van incidenten. Met die gegevens weten we precies wat er is gebeurd en bij wie. Zo kan er beter worden bepaald hoe en wanneer we in actie moeten komen. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich veiliger voelt in het taxivervoer.”

Melden, melden, melden!

In 2022 ontving Meldpunt Disriminatie Regio Amsterdam 71 meldingen van discriminatie op basis van seksuele geaardheid. Deze incidenten vinden met name plaats in de buitenruimte en in de eigen buurten van de melders. Hoewel er geen gegevens van meldingen in het taxivervoer zijn, is het binnen de regenboogcommunity algemeen bekend dat discriminatie door taxichauffeurs wel degelijk voorkomt. Daarom is het belangrijk dat incidenten worden gerapporteerd. Op die manier ontstaat een duidelijk beeld van de incidenten en kan er gerichter actie ondernomen worden.

“Ongeacht wat de klacht ook is, het is altijd belangrijk om deze te melden. Eigenlijk zijn onze passagiers de mystery guests die ons kunnen helpen om de dienstverlening betrouwbaarder en veiliger te krijgen. Helaas denken veel mensen dat er niets gedaan wordt met de meldingen. Maar elke melding wordt met de betrokken chauffeur besproken en daar hoort altijd een maatregel bij.” Zegt Hedy Borreman, Directeur bij TCA.

Eveline Sijbrandij, die aan het hoofd van Uber Nederland staat, sluit zich hierbij aan: “Iedereen heeft recht op een veilige rit. Ongeacht je afkomst, gender, religie, op wie je valt of hoe je je kiest te kleden. Wij staan pal voor de vrijheden van alle gebruikers van onze app en treden op wanneer deze worden aangetast. Daarom roepen wij de community op om alle incidenten te melden.”

De coalitie

De coalitie bestaat uit: Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam, The Diverse Agency, MEIJT., Gaykrant, Gemeente Amsterdam, Taxi Centrale Schiphol, The Queer Agency, Club Church, Taxi TCA, Staxi.nl, Hun.nu, OutTV en Uber. Van 17 tot 24 mei zal de campagne te zien zijn rond de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam. Ook is deze gedurende een maand op diverse sociale media te zien.

Kijk voor meer informatie op: www.meldjerit.nl

 

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.