Streamingplatform IXY | 1 miljoen mensen vervangen 1 miljonair
Een realistische weerspiegeling van de uiteenlopende vormen van gender en seksualiteit die in onze maatschappij bestaan, is nagenoeg niet terug te vinden op mainstream filmplatforms. Volgens onderzoek ontbreekt het in 92% van de recente films nog steeds aan expliciete LHBTI+vertegenwoordiging en van alle series die voor dit jaar op de grote streaming diensten [o.a. Amazon, Netflix, Apple TV+, Disney+, HBO Max, Hulu] zijn geprogrammeerd, bevat slechts 11,9% LHBTI+personages.
Van deze karakters is slechts 0,05% transgender en 0,02% non-binair, terwijl uit onderzoek blijkt dat 5% van de bevolking zich identificeert als non-binair of transgender (meer dan 71 keer zoveel mensen). Schokkend genoeg is de geringe representatie van dit jaar het hoogste aantal dat ooit is gemeten. Als reactie op deze schrijnende behoefte aan LHBTI+ representatie doorbreekt het nieuwe inclusieve streaming platform IXY de status quo door het brede spectrum van LHBTI+films eindelijk vindbaar en beschikbaar te maken op één plek.
Afgelopen week was de aftrap van IXY’s crowdfunding campagne ONE IN A MILLION, met als doel om één miljoen mensen €1,- te laten doneren, waarmee LHBTI+ representatie in film naar een hoger plan getild kan worden.‘Acceptatie van de LHBTI+ community varieert wereldwijd sterk van land tot land en van regio tot regio; van het toejuichen van same-sex liefdesuitingen op straat in San Francisco tot het tot zwijgen brengen van homoseksualiteit in Riyad, waarop de doodstraf staat. Ook in de landen die als liberaal worden beschouwd hebben we nog een lange weg te gaan als het gaat om LHBTI+ emancipatie. Zelfs zogenaamd gay heaven Amsterdam blijkt structureel zo onveilig dat meer dan 60% van de LHBTI+ gemeenschap hun gedrag aanpast als ze in het openbaar zijn,’ aldus Josje Helmond van IXY.
Om een belangrijke stap te zetten omtrent LHBTI+emancipatie lokaal, maar vooral wereldwijd, lanceerde oprichter Josje Helmond IXY in juni 2022. ‘Opdat IXY kan blijven bestaan, kan groeien en haar missie om levensveranderende films beschikbaar te maken voort kan zetten, is het verkrijgen van financiële middelen noodzakelijk. Op dit moment is er geld nodig om de verandering die mogelijk is, en nog belangrijker, essentieel is, te realiseren. Er is een schat aan eye-opening films die de kracht hebben om talloze levens en houdingen te veranderen” stelt Helmond. ‘Het is al 10 jaar mijn droom om een plek te creëren waar LGBTQIA+ films voor iedereen toegankelijk zijn en waar mensen het soort films kunnen vinden die ze zoeken; een behoefte die via IXY eindelijk wordt vervuld met haar specifieke filtersysteem.’
Met de campagne ONE IN A MILLION doet Helmond een beroep op de onmetelijke kracht van de massa. In plaats van samen te werken met een investeerder die enkel een financieel doel voor ogen heeft, wil ze onafhankelijk blijven opereren om ervoor te zorgen dat maximale sociale impact centraal kan blijven staan in het maken van beslissingen. Het IXY team vertrouwt erop dat de waarde van hun platform zo groot is dat een miljoen mensen bereid zijn om ten minste €1,- te doneren aan de missie om wereldwijde LHBTI+representatie naar een hoger plan te tillen. Dit brengt een mooie belofte met zich mee: If we stand together, we can make all colours shine.
•••
Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?