DOW Terneuzen | Hoofdsponsor Roze Zaterdag Goes

Dow Terneuzen is met 3700 werknemers de grootste werkgever van de provincie Zeeland en maakt onderdeel uit van het wereldwijde Dow concern, qua omvang het derde chemiebedrijf ter wereld. In 125 jaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een zeer divers chemiebedrijf dat uiteenlopende markten bedient, zoals de bouw en infrastructuur, gezondheidszorg en persoonlijke verzorging, automotive en verpakkingen. In 2023 sponsort Dow de Roze Zaterdag die op 17 juni in Goes zal plaatsvinden. Gaykrant sprak met Anton van Beek, de topman van Dow West-Europa.

Tekst: Rick van der Made
Foto’s:  Boaz Timmermans / Dow Terneuzen

Waarom Roze Zaterdag?

Wij als Dow zijn er enorm trots op dat Roze Zaterdag naar Zeeland komt. Wij voelen ons al heel lang verbonden met diversiteit en inclusie, en op het moment dat we hoorden dat Roze Zaterdag naar Zeeland zou komen, wilden we meteen onze naam daaraan verbinden. Daar wilden we een onderdeel van zijn. Kijken hoe we konden helpen.

Inclusie is nooit af. Dat geldt ook voor Nederland, ook al denken we soms in Nederland dat we heel inclusief zijn. Inclusie is een proces dat blijvend aandacht vergt. Er is genoeg werk te doen. Vanuit de cultuur van Dow past het dus heel goed ons ook extern aan diversiteit te verbinden. We doen het niet alleen binnen ons bedrijf, maar we gaan ook naar buiten en Roze Zaterdag is daar bij uitstek een mooie gelegenheid voor. Zoals reeds gezegd: inclusie is nooit af.

‘De wereld kijkt naar rolmodellen, en het is dus belangrijk een rolmodel te willen zijn. Dan kunnen we laten zien waar we als wereld heen willen.’

Zeeland is een prachtige provincie. Mensen kennen het natuurlijk van de mosselen, Domburg en het strand, maar er is zoveel meer. Zeeland is een Europees kruispunt van handel, landen, invloeden en zit dus voortdurend in het proces van verandering en van vooruitgang. Het is belangrijk Roze Zaterdag hier te vieren. Drenthe en Zeeland zijn de enige provincies in Nederland waar nog nooit een Roze Zaterdag heeft plaatsgevonden. Voor Zeeland als provincie, want het is een provincie die nog wel wat stappen kan maken als het om inclusie en LHBTI+ gaat. En wij als grootste werkgever van Zeeland ondersteunen dit evenement financieel en ook organisatorisch en marketingtechnisch stellen we alles in het werk om van Roze Zaterdag en daarmee van diversiteit een succes te maken.

We zijn meer dan vijftig jaar geleden in Zeeland gestart. We begonnen heel klein, met zo’n honderd mensen. Nu hebben we  in Terneuzenzo’n 3700 werknemers (en op 8 locaties in de Benelux zo’n 4200 medewerkers) en wij zijn daarmee  voor Dow de grootste investering die buiten Amerika ooit gedaan is. We zijn als een soort navelstreng verbonden met de Zeeuwse grond. En daar hoort van alles bij: werkgelegenheid, leefbaarheid, veiligheid, innovaties, duurzaamheid, opleiding, maar dus ook diversiteit en inclusie.

Jullie zijn ver als het om diversiteitsbeleid gaat.

Ja, en daar zijn we ook trots op. Als je kijkt naar de problemen van de wereld van vandaag, dan gaat het erover mensen bij elkaar te brengen. Hier in Terneuzen werken 50 verschillende nationaliteiten. Om een omgeving te creëren waarin alle medewerkers worden gerespecteerd, gewaardeerd, gelijke rechten hebben en het gevoel hebben erbij te horen, wordt veel aandacht besteed aan inclusiviteit en diversiteit. We hebben tien ERG’s, Employee Resource Groups: vrijwillige, door medewerkers geleide groepen met als doel een diverse en inclusieve werkplek te bevorderen.

Binnen Dow zijn er tien verschillende ERG’s: Women’s Inclusion Network (WIN), Global African Affinity Network (GAAN), Asian Diversity Network (ADN), LGBTQ+ en Ally Resource Group (GLAD), Hispanic Latin Network (HLN), Disability Employee Network (DEN), Middle East/North Africa Intercultural Network (MENA), Veterans Network (VETNET), medewerkers van 50 jaar en ouder (PR!ME) en medewerkers die minder dan 8 jaar in dienst zijn (RISE).

Deze ERG’s helpen om verandering te stimuleren. Wanneer alle ERG’s aan een bepaald doel werken, helpen ze het bedrijf om beter te worden. Ze identificeren waar beleid en praktijk een groep mensen uitsluiten, of waar bijvoorbeeld niet de volledige potentie en ervaringen van medewerkers worden benut.

Het is heel gemakkelijk om te roepen: ‘Iedereen mag zijn wie hij wil’, maar waar loop je tegenaan als je jezelf wil zijn? Wat zijn de barrières? En hoe lossen we die op? Zo gaat het bij de LHBTI+gemeenschap bijvoorbeeld over gelijke rechten als het gaat om ouderschapsverlof, of over hulp als ze op expat assignment gaan en in landen komen waar huwelijken van gelijk geslacht niet erkend worden. We proberen niet alleen het beleid aan te passen maar ook een statement te maken.

Wat kunnen we gezamenlijk doen? Diversiteit kun je meten, bijvoorbeeld hoeveel vrouwen werken er binnen de organisatie? Veel moeilijker om te meten is hoezeer mensen inclusief denken. Moeilijker, maar ook leuker. Natuurlijk lopen we ook tegen uitdagingen aan, net als elders, want ook in bijvoorbeeld Amsterdam is nog voldoende ruimte om aan de slag te gaan met ongelijkheid.

Het is niet vanzelfsprekend dat Zeeland vooroploopt in de diversiteitsgedachte.

Nee, dat klopt, en daar mag je ook eerlijk over zijn. Daarom is het ook goed daar een rol in te mogen spelen. We zitten ook in het Amerikaanse Midland, of in Saoedi-Arabië of Dubai: landen en gebieden waar de acceptatie nog niet op het niveau is waarop we het willen, en als Dow proberen we daar op een positieve manier aan bij te dragen.

‘Zeeland is een Europees kruispunt van handel, landen, invloeden en zit dus voortdurend in het proces van verandering en van vooruitgang. Het is belangrijk Roze Zaterdag hier te vieren.’

In sommige landen kun je harder gaan. Als je groter bent zoals in Terneuzen, dan kun je meer voor elkaar krijgen dan in Portugal waar we kleiner zijn. Desalniettemin speelt inclusie in alle geledingen door en daar zal iedereen eigen accenten in aanbrengen, maar de stip op de horizon is toch: wij willen de organisatie zijn waarin iedereen zichzelf kan zijn. En dat gaat heel ver. We komen elk jaar op een plek ergens op de wereld samen met alle mensen die bezig zijn met diversiteit. Dan zijn we drie dagen met elkaar bezig om te bespreken waar we staan en waar we naartoe willen. Dat geeft enorm veel energie aan de duizend collega’s die daar dan zijn, en die energie gaat terug de organisatie in.

Roze Zaterdag is een platform, maar het is ook een run up. Zo zijn we ook actief richting andere bedrijvenin Zeeland om te bekijken hoe we diversiteit en LHBTI+acceptatie nog beter vorm kunnen geven: verhalen met elkaar delen, elkaar inspireren, het is zo belangrijk.

Hoe ziet de sponsoring eruit?

Eén: Om iets moois te organiseren heeft een organisatie als Roze Zaterdag sponsoren nodig, wij zijn hoofdsponsor van het evenement. Twee: we denken mee. Kunnen onze ERG’s en onze communicatieafdeling meehelpen? Drie: kunnen we andere bedrijven motiveren om mee te doen, ook als sponsor? We kijken in ons netwerk en vragen of ze willen meedoen. Vier: de bestuurlijke capaciteit, hoe helpen we mee met de run up? En vijf: de dag zelf. Hoe gaan we onszelf die dag presenteren? Daar gaan we onze creativiteit flink op loslaten.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Inclusie is nooit af, dat heb ik al gezegd. De wereld kijkt naar rolmodellen, en het is dus belangrijk een rolmodel te willen zijn. Dan kunnen we laten zien waar we als wereld heen willen. We zijn een groot bedrijf. Onze CEO, Jim Fitterling, is gay en komt uit het Amerikaanse Mid-West, een regio waarin het niet gebruikelijk was om dit bespreekbaar te maken. En het komt natuurlijk niet alleen door hem dat we dit onderwerp hoog op de agenda hebben staan, want de hele board staat erachter. Het is beleid.

Dow heeft de Zeeuwse Parel gewonnen in 2019, bij de Workplace Pride Awards in oktober dit jaar kregen we de Top Level Achievement met 100%: erkennig voor ons diversiteits- en anti-discriminatiebeleid. En dat geeft onze collega’s die daarmee bezig zijn heel veel positieve energie. En de wereld heeft heel veel positieve energie nodig.

 

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.