Ongeveer een jaar geleden heeft Kadeem van de Pol een t-shirtactie opgezet om aandacht te vragen voor dakloze regenboogjongeren. Deze campagne was een groot succes. Zo groot zelfs dat Kadeem is genomineerd voor een Young Impact Award. Dit is niet alleen voor Kadeem, maar ook voor de dakloze jongeren goed nieuws. De winnaar van deze award krijgt namelijk een mooi geldbedrag te besteden aan een goed doel naar diens keuze.
De campagne #uitdekastenvandestraat werd opgezet om tijdens Pride aandacht te vragen voor dak- en thuisloze regenboogjongeren. Dit zijn jongeren die door hun ouders en/of omgeving niet geaccepteerd worden na hun coming-out, en daardoor op straat komen te staan. Dak- of thuisloos zijn is op zichzelf al enorm zwaar voor jongeren. Voor LHBTI+jongeren die soms worstelen met zelfacceptatie en veelal afgewezen zijn door hun familie of omgeving komt dit er bovenop. Vervolgens zijn er weinig veilige plekken in de opvang en komen pesten, geweld en misbruik vaker voor. Dit maakt hen driedubbel kwetsbaar (Movisie, 2020).
De Young Impact Award geeft een groot podium om nogmaals aandacht te vragen voor deze problematiek. Bovendien stelt Sponsor ABN AMRO een bedrag van 2500 euro ter beschikking aan de winnaar van de Young Impact Award. Dit bedrag mag diegene eveneens besteden aan een goed doel naar keuze. ‘Als ik de Young Impact Award win, gaat het prijzengeld naar Stichting de Tussenvoorziening in Utrecht. Hun LHBTIQ+-specifieke daklozenopvang is een voorbeeld voor de rest van Nederland,’ aldus Kadeem.
*
Klik hier om op Kadeem te stemmen.