Emma wil maar één ding: met haar vriendin Alyssa als date naar het feestelijke eindejaarsbal van haar school. Maar dat ligt moeilijk in haar conservatieve woonplaats. De ouderraad blaast het hele feest af. Wanneer vier uitgedoofde maar ijdele Broadwaysterren lucht krijgen van de situatie, grijpen zij hun kans om zelf weer in de spotlights te staan en trekken ten strijde. Maar wat begint als een slim zakelijk project om hun eigen imago op te poetsen, mondt uit in een emotionele reis met maar één einddoel: jezelf kunnen en mogen zijn.
Tekst: Rick van der Made
Foto’s: De Graaf en Cornelissen Entertainment
The Prom is zowel Netflix Original Film (met Meryl Streep, James Corden en Nicole Kidman) als Broadwaymusical (met zes Tony-nominaties en Drama Desk Award voor beste musical). De Graaf en Cornelissen Entertainment besloot de musical naar Nederland te halen en maandag 26 september was de Nederlandse première met Pia Douwes, Joke de Kruif, Dennis Willekens, Barry Beijer (luister ook eens naar diens podcast ‘Gewoon Homo’) en Juliette van Tongeren als Emma en Soraya Gerrits als Alyssa. Gaykrant sprak met Hans Cornelissen.
Het was feest in Rotterdam de 26e september!
Ja. De zaal ontplofte. Zoveel energie. We hadden er allemaal zoveel zin in. En daarna lovende kritieken. Ook al werk je om het publiek te vermaken, deze zijn altijd fijn om te krijgen.
The Prom is een bijzonder verhaal.
Er zit veel in. Het is hoogstaand amusement, met geweldige muziek en choreografieën, vier heerlijke comedy-rollen voor gevestigde musical-acteurs én met een heel goed verhaal dat nog steeds relevant is. Het liefdesverhaal van twee meiden die hun liefde naar elkaar niet mogen tonen in combinatie met de ijdelheid van Broadwaysterren die er eigenlijk niet meer toe doen. Het verhaal van de Amerikaanse Emma en Alyssa is waargebeurd. De ‘inside jokes’ over het narcisme van het sterrendom zijn lekker vilein en de verhaallijn over het bedenkelijke gedrag van de vier intens ijdele acteurs is een mooie kapstok om het waargebeurde verhaal in te verpakken.
Zonder belerend te willen worden, is goed dat het verhaal, mooi verpakt in een musical, weer verteld wordt. Misschien is het wel relevanter dan vijftien jaar geleden. De manier waarop we met elkaar omgaan, de manier van communiceren met en over elkaar, de kortere internetlontjes, het gebrek aan fatsoen, bijvoorbeeld ook als Tweede Kamerleden elkaar aanspreken. Ik geloof dat de meeste intenties tot verandering in dit land goed en goed bedoeld zijn, ook qua wetgeving en bestuursapparaten, maar het kan soms verkeerd landen en wordt in het dagelijkse leven te weinig nageleefd. En dan is het goed om het verhaal over de liefde weer eens te vertellen, en in het bijzonder de liefde tussen twee vrouwen.
Neem de middelbare school Gomarus waar leerlingen door docenten en directie gedwongen werden hun coming-out te vertellen. Of scholen waar ouders een anti-LHBTI+verklaring moesten ondertekenen. Of neem Italië, waar extreemrechts weer aan de macht komt en de positie van LHBTI+ers wellicht onder druk komt te staan. We moeten alert blijven, en dan is het mooi dit verhaal op de planken te mogen brengen.
Zeker. Maar theater is ook bedoeld om even te ontsnappen aan de werkelijkheid, toch?
Absoluut. En met alles wat er gaande is – oorlog, energiecrisis, misbruikschandalen en geweld en de naweeën van corona – is het fijn mensen vermaak te kunnen bieden. Als escape van alle ellende die we krijgen opgelepeld in actualiteitenrubrieken en talkshows is het fijn om met theater bezig te zijn en vind ik het een voorrecht te mogen doen wat ik leuk vind om te doen. Het is mooi omringd te zijn door zoveel talent. Het was bijzonder om de rentree van Pia mede te mogen realiseren na de toch lange periode waarin ze haar stem grotendeels kwijt was. Haar stem deed het gewoon tijdelijk niet meer. Zoiets als een overtrainde topsporter. En toch besloten we samen het gewoon te gaan doen. En daarnaast het bijzondere jonge talent Juliette van Tongeren in de hoofdrol te casten. En allebei met succes. Ja, er kwam veel bij elkaar bij de première: het fictieve en waargebeurde verhaal, vette en swingende muziek, choreografie, humor en maatschappelijke relevantie. Zo zagen de cast en crew af van première-attenties voor elkaar (de zogenaamde ‘toi toi’s’) maar doneerden zij in plaats daarvan 3500 euro aan het COC na afloop van de première.
Tegen de lezers van Gaykrant zou ik willen zeggen: komt dat zien!
*
The Prom toert tot maart 2023 door het land. Je kunt hier klikken voor de speellijst en voor kaarten.