The Drag Agency

Op kerstavond 2019 vierden Danielle Jiskoot (queer) en Joost Gimbel (drag queen hoax) de oprichting van hun bedrijf The Drag Agency. Met champagne, uiteraard. Sindsdien timmeren ze flink aan de weg en proberen ze drag als kunstvorm niet alleen binnen maar ook buiten de queer community op de kaart te zetten. En dat lukt goed. Gaykrant sprak met Danielle.

Tekst: Rick van der Made
Foto’s: The Drag Agency

Danielle en ik facetimen met elkaar. Ze is pas verhuisd van Amsterdam-West naar Amsterdam-Oost. Achter haar zie ik een licht, ruim en wit appartement. Vlak nadat ze mijn oproep beantwoord heeft, wordt er bij haar aan de deur gebeld. Een bezorger met pakjes. ‘Bij verhuizen hoort ook alles opnieuw inrichten,’ zegt ze lachend.

Danielle Jiskoot, the Drag Agency

Danielle is dertig jaar, heeft politicologie gestudeerd en komt uit een klein dorp met een beetje een stijve achtergrond, zoals ze het zelf zegt. ‘Uit een bankiers- en hoteleigenarenfamilie uit Baarn, dus het lag voor de hand dat ik iets met economie zou gaan doen. Het werd politicologie. En in Amsterdam kon ik me pas daadwerkelijk ontwikkelen. “Oh, dit kan ook allemaal!” dacht ik toen ik op mijn achttiende in de hoofdstad ging wonen.’

Na haar studie werd ze salesmanager bij een duurzaamheidsbedrijf, maar werknemer zijn in een bedrijf paste niet helemaal bij haar. ‘Ik kwam weer hokjes tegen. Als vrouw. Ik moest me aanpassen aan gedragsnormen die ik juist graag wilde veranderen. In 2019 ben ik daar gestopt. Ik wilde een eigen bedrijf beginnen. Ik had Joost Gimbel (drag queen hoax Le Beau) geboekt via een andere queen, Nancy Goreng, en zo kwamen we met elkaar in contact.

Dat boeken ging nogal ingewikkeld. Via instagram en berichtjes. ‘Is er geen agency voor drag queens?’ vroeg ik aan Joost. ‘Nee,’ was zijn antwoord, ‘dat bestaat hier helemaal niet.’ En zo werd het idee van The Drag Agency geboren.

Als agency proberen wij drag queens geboekt te krijgen. Maar wij doen meer. Wij hebben ook TDA Management waarmee wij drags in hun carrière begeleiden en ondersteunen. Wat zijn je carrièredoelen? Hoe zet je een theaterprogramma op, of een theatertour? Kunnen we bepaalde brands aanspreken?

We hebben nu dertien drags queens in ons bestand en drie queer artiesten die geen drag doen. Influencers, dj’s, muzikanten. Wat we als bedrijf willen laten zien is dat drag een kunstvorm is die aantoont dat je als artiest niet binnen de normen moet blijven. Ook buiten ‘de reguliers’ heeft queer en drag talent heel veel te bieden, en is het meer dan een gimmick. Drag queens claimen meer en meer hun plek op als kunstenaars en die kunstvorm kan nog enorm groeien. In de VS is het al groot. In Europa kan het nog veel groter.

Met drag race heeft drag een enorme boost gekregen, maar het zla nog wel even duren voor de kunstvorm ook echt mainstream geworden is. We hebben dan ook als doel om niet alleen de queer communtiy, maar de maatschappij als geheel meer met drag in aanraking te laten komen. Drag is kunst op hoog niveau dat een groot podium verdient. Het is allesbehalve bescheiden, dat vind ik er zo mooi aan. Het heeft een enorme belofte in zich.

Ik zit nog niet zo lang in de scene maar ik weet dat in de jaren tachtig in bijvoorbeeld de IT en de Roxy ook al prachtige drag queens rondliepen en als dj’s en performers oprtraden. Wat ooit als travestie is begonnen, is uitgegroeid tot een kunstvorm binnen de scene die nu zijn vleugels ook buiten de scene uitslaat. Het inspireert. Het is van wereldkwaliteit. En het is belangrijk dat het van oorsprong uit de queer community komt. Daar ligt de basis.

We boeken ook steeds meer buiten the usual suspects. Grote bedrijven en evenementen die ons steeds vaker weten te vinden. Soms zijn er nog veel vragen over wat de drag artiesten precies doen als ze komen performen. We maken altijd ruimte en tijd om zo goed mogelijk de impact van drag uit te leggen en waarom het óók past in de zakelijke werkomgeving. Ik heb slechts een paar keer meegemaakt dat mensen er niet begripvol op reageerden. Eigenlijk weten we dat altijd snel in de kiem te smoren als we vertellen welke grote samenwerkingen we al hebben gedaan en waar onze artiesten al hebben opgetreden. Het is niet meer te ontkennen.

Soms zijn er ernstigere voorvallen. Ik sprak laatst een drag queen die zich op straat heel onveilig voelde. Een andere die met zijn vriend in het OV werd lastiggevallen. Er is op dat gebied nog een lange weg te gaan.

Maar ik kan ook ontelbare mooie en inspirerende verhalen over drag queens vertellen. Over de drag community die groeit en zichzelf steeds serieuzer gaat nemen. Dat is mooi. Ik denk dat we voor grote veranderingen staan. De impact van wat we gaan doen wordt groot. We kunnen inspireren. Ja, ik ben blij dat ik dit bedrijf binnen de community ben gestart. Ik onderneem graag binnen de queer community.

*

Klik hier voor de website van The Drag Agency.

 

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.