Hein Boele: van Sesamstraat tot Luizenmoeder

Ik heb tot nu toe in mijn column alleen nog maar over personen geschreven die overleden zijn, maar er zijn uiteraard heel veel artiesten die nog leven waar ik veel bewondering voor heb. Ook over hen wil ik graag schrijven. Zo iemand is Hein Boele.

in mijn jeugd was Hein Boele naast Willem Nijholt iemand waar je zo verliefd op kon worden. Hein, geboren in 1939 in Zwolle, ging na het Gymnasium naar de Toneelschool, waar hij samen met Hans Kemna, Huib Broos, Esje Scherjon en Ineke Swanevelt in 1963 afstudeerde.Hij kreeg meteen een engagement bij De Nederlandse Comedie waar hij vooral toneel speelde. Later speelde hij ook bij de gezelschappen Ensemble en Studio.

Dat Hein ook nog een zangstem had, bleek wel toen hij op 1 januari 1964 in het muzikale nieuwjaarsstuk De Bruiloft van Kloris en Roosje meespeelde. In 1964 speelde en zong hij in de musical Hunka-Hunka bij toneelgroep Studio, en toen Hein tijdens de tournee twee dagen ziek was, werd de musical voor die dagen afgelast.

In 1971 kreeg hij de kans om zijn muzikale talenten te laten zien in de musical En nu naar Bed, geschreven door Annie .M.G. Schmidt, waar hij naast Mary Dresselhuys, Conny Stuart, Jenny Arean en Frans Halsema de rol van Bert speelde.

Hein was ook al snel op televisie te zien. In 1963 verscheen hij in het stuk Even weg van Willy van Hemert, zijn tv-debuut.

Hein is altijd op TV blijven verschijnen in tv-stukken en series (zoals in De Edellieden van Verona, Pleisterkade 17 en De Fabriek) en was het niet op de Nederlandse televisie, dan wel op de Belgische (Mijn geweten en ik en een show met Denise Deweert) of op de Duitse (Cockpit, Tatort en Büro Bangkok, waarvoor hij naar Thailand moest.)

Ook voor Hein liep het ook wel eens anders: hij zou een rol in de musical De Groene Griezelshow gaan spelen, een productie die Pleunie Touw en Hugo Metsers wilden gaan brengen, maar zij kregen de productie financieel niet rond. Een verloren jaar. Hein stapte naar Pleunie toe om haar te laten weten dat hij het haar niet kwalijk nam. Een dergelijke loyaliteit komt niet vaak voor. Maar zo is Hein.

Foto: Jan Swinkels

Hein was ook in tientallen hoorspelen te horen (De Maanaanbidder, Sebastiaan Slorp en Anton Wachter), en is hij veertig jaar lang de stem geweest van Elmo in Sesamstraat. Hein is ook de stem van Villa Volta in de Efteling.

In de Nederlandse films Pastorale, Hoge hakken echte liefde en Te gek om los te lopen was Hein eveneens te zien. Maar ook in de Duitse film Frühstück mit Julia. Voor een sigarettenmerk werd Hein gevraagd om reclame te maken en zo stond hij in vele kranten en tijdschriften met een sigaret in zijn hand.

Hein kwam tijdens zijn huwelijk met een vrouw erachter dat dit niet was wat hij wilde en kort na de scheiding kwam hij Tom Meyer tegen die na enkele relaties met vrouwen ook wist dat hij liever met een man verder wilde gaan.

Lang heeft het niet geduurd voordat de mannen gingen samenwonen. Nu, meer dan vijftig jaar later, zijn ze nog steeds samen.

Hein werkte in het theater en als hij s’nachts thuiskwam, luisterde hij naar de Wereldomroep, waar Tom de programma’s presenteerde. Als Tom zijn programma afsloot, zette Hein de soep op en konden ze later samen eten.

Beide heren werkten ook vaak samen. Zo traden ze op als Double Dutch, en zongen ze samen in 1980 onder leiding van Joop Reynolds en zijn combo hun eigen versie van Op een mooie Pinksterdag. Hein doceerde ook tv-presentatie en interviewen. Hij werd freelancer en werkte in vrije producties als De Mandarijnenkamer, Op blote voeten door het park en Vlinders zijn vrij.

Hein en Tom houden van feestjes, en als ze iets te vieren hebben laten ze er anderen ook van meegenieten. Zo vierden ze in 1980 het feit dat ze beiden 40 jaar waren en deden dat groots in kasteel Oud Wassenaar, een chic feestje. Tien jaar later vierden ze dat de samen 100 jaar waren en dit eeuwfeest werd in natuurgebied De Nieuwe Hoef in Goirle gevierd. Op de uitnodiging stond: ‘Kom niet met naaldhak of avondstrik, maar met gemakkelijke kleding en wandelschoenen, dit keer een actief feestje.’

In 2019 was Hein weer eens op televisie te zien, in de serie De Luizenmoeder. Hier speelde hij zittend in een rolstoel (dit voor zijn rol) de bekende Nederlander van Meester Anton.

Hein en Tom zijn nu beiden 82 jaar. Ze genieten van elkaar en van het leven. Ik wens ze nog mooie en gezonde jaren toe.

*

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

One thought on “Hein Boele: van Sesamstraat tot Luizenmoeder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.