Na eenenveertig jaar mag Nederland het Eurovisiesongfestival weer organiseren. Natuurlijk besteedt ook Gaykrant aandacht aan dit grootse liedjesfestijn dat zo onlosmakelijk met onze community is verbonden. Om alvast in de stemming te komen verzorgt Gaykrant de komende tijd interviews met songfestivalprominenten, van oud-deelnemers, tot kenners en fans. Vandaag musicalactrice én oud-deelneemster aan een nationale finale: Nurlaila Karim.
Tekst: Wesley de Ridder
Nurlaila Karim is een van de bekendste musicalactrices van Nederland. Ze speelde hoofdrollen in Fame, The Wiz, Les Miserables, The Bodyguard, Mamma Mia, On Your Feet! en recentelijk was ze te zien als Tina Turner in de musical Tina Turner. Je moet je bijna afvragen waar ze niet in stond want deze vrouw did it all. En HOE. Met haar dijk van een stem, sprankelende uitstraling en vermogen om mensen te laten geloven in alles wat ze op toneel doet, is ze uitgegroeid tot een van Hollands meest geliefde musicalsterren. Maar wat velen niet (meer) weten is dat zij in 1998 meedeed aan de nationale finale van het Eurovisiesongfestival. Daarin werd ze tweede met het nummer Alsof je bij me bent, vlak achter Edsilia Rombley. Daarom vraag ik vandaag Nurlaila naar haar herinneringen en favorieten.
Wat is je vroegste songfestivalherinnering?
Ik was helemaal fan van die jongens met die gouden schoenen. Dat zongen ze ook: I’m dreaming of me in golden shoes. Het waren The Herreys met Diggiloo Diggiley, uit Zweden. Ik was helemaal fan van die jongens met die gouden schoenen!
Wat grappig! Die noemde Koos van Plateringen toevallig ook. En ik heb hem meer gehoord deze week als favoriet. Toevallig, want ik had er daarvoor nog nooit echt van gehoord. Maar wat een lekker nummer! Je deed zelf ook ooit mee, aan een nationale finale weliswaar, maar hoe was die ervaring?
Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest in mijn leven. Ik kon wel door de grond zakken, zo eng vond ik het! Maar ik vond mijn liedje echt heel mooi en was er trots op dat ik het mocht zingen.
Heb je nog een smeuïge anekdote van die avond? Wilde je Edsilia niet van de trap duwen nadat ze had gewonnen?
Nou, ik moest tijdens de puntentelling echt heel nodig plassen. Zo erg dat ik eigenlijk heel blij was dat ik tweede werd. Want ik was echt bang dat ik het nummer niet meer had kunnen zingen. Dus toen Edsilia als winnaar werd uitgeroepen ben ik direct naar het toilet gerend. Achteraf besefte ik pas dat ik net naast de pot gepist had… hahaha. Toen baalde ik wel dat ik tweede was geworden. Maar Hemel en Aarde van Edsilia natuurlijk geweldig en ze is vierde geworden, dus ze heeft het top gedaan!
En daarna nooit meer de ambitie gehad om mee te doen?
Ab-so-luut niet! Ik ben niet zo goed in talentenjachten en wedstrijdjes. Ik word daar heel nerveus van.
Wat is na al die jaren dat het songfestival nu bestaat jouw favoriete nummer?
Euphoria van Loreen! Ik weet niet waarom, maar het is een nummer wat ik altijd keihard mee moet blèren.
Oh ik zou je dat heel graag willen horen zingen, dat kan jij waarschijnlijk ongelofelijk goed. En over goed of juist niet goed gesproken. Wat vind jij van ‘Birth of a New Age’?
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van het liedje vind. Ik denk steeds: Leuk, maar het raakt me eerlijk gezegd niet echt.
Welk nummer van het Eurovisie Songfestival van dit jaar raakt je wel?
Frankrijk met Voila van Barbara Pravi vind ik erg mooi! Dus ik ben heel benieuwd of ze gaat winnen.
*
Wesley de Ridder (Purmerend, 1987) studeerde af aan de Frank Sanders Akademie voor Musical en Muziektheater. Hij is sindsdien als speler en regisseur verbonden aan Morssinkhof Terra Theaterproducties, waar hij inmiddels verantwoordelijk is voor de artistieke visie. Zijn stem kun je horen in animaties als ‘Thomas de Stoomlocomotief’ en ‘Vampirina’. Daarnaast treedt hij op als live zingende dragqueen Ashley Knight waarmee hij samen met Victoria False als ‘de Roze Vlinders’ roze ouderen een hart onder de riem steekt.