George Beentjes: the gentleman composer and pianist

‘Gentleman composer and pianist’ George Beentjes heeft op 1 maart 2021 een nieuw album uitgebracht: ‘Nachtgedanken, Gedichte für Gesang und Klavier’ waarin hij samen met sopraan Christy Luth en bariton Ago Verdonschot vijf liederen ten gehore brengt, gebaseerd op de poëzie uit 18e en 19e eeuw van Nietzsche, Lenau, Rilke en Goethe. Gaykrant spreekt met George Beentjes. 

Tekst: Perry Boot
Foto: Sophie Q Pleij – Flagstaff USA

Je album Nachtgedanken is nu een maand uit. Hoe is je album ontvangen en hoe heb je in deze coronatijd het album kunnen promoten? De albums zijn inmiddels al de wereld overgegaan. 

Nachtgedanken is na de release direct goed ontvangen, Opera Gazet heeft een prachtig artikel geplaatst en het album vijf sterren toegekend. Een grote achterban en support uit de klassieke muziek- en zangwereld heeft de totstandkoming mogelijk gemaakt alsmede de support van het Prins Bernhard Cultuurfonds, wat een prachtige erkenning is voor de artistieke kwaliteit die we met dit album hebben neergezet. De fysieke albums zijn op ieder continent te vinden en vanaf eind maart is het digitale album beschikbaar op de streamingplatforms. Optreden voor publiek is en blijft natuurlijk het allerleukste, dus we richten onze ogen hoopvol naar een nabije toekomst. 

Paradoxaal is dat het album eigenlijk dankzij de pandemie tot stand is gekomen. Het opnemen in de zwartste tijd van de lockdown met inachtneming van alle protocollen werkte heel louterend voor mij en de andere musici.  We namen daarmee weer de regie over ons leven terug en deden wat we het liefste doen: met elkaar een mooi stuk muziek maken. 

Vanwaar deze passie om gedichten uit de 18e en 19e eeuw op muziek te zetten?  Heb je met deze periode altijd al een affiniteit mee gehad? 

Dat begon eigenlijk in 2016 toen ik naar een masterclass in Weimar en aansluitend naar de VS en Mexico reisde. Het steeds wisselende landschap maakte diepe indruk op me. In de avonduren las ik de prachtige gedichten van Lenau, Rilke, Morgenstern en anderen waarin de symboliek van het landschap en de impact op de menselijke psyche een grote rol speelden. Schetsmatige aantekeningen voor liedlijnen werkte ik uit tot liederen. Operazangeres en sopraan Wiebke Goëtjes heeft me onderwezen over de mogelijkheden van de stem. We hadden elkaar eerder ontmoet tijdens een optreden voor Pride 2015, tijdens het jaarlijkse concert dat georganiseerd wordt als eerbetoon aan de roze ouderen. 

Jouw muziek is zo gepassioneerd, zacht en teder. Haal je deze inspiratie uit je eigen leven?

Om even op dat laatste terug te komen, een anekdote over Pride: ik had vroeger een hele lieve oom die me mee uitnam naar de meest goddeloze feesten ooit in COC Amsterdam, hahaha. Toen hij in 2012 overleed liet hij me een bedrag na waarmee ik een vleugel kon aanschaffen. Helaas was er geen contact meer met zijn partner Wim sinds de begrafenis. Toen ik gevraagd werd de Senior Pride met als hoofdact Liesbeth List te openen zei ik direct ja.

Daar zat ik op een warme zomernamiddag op een ponton achter de vleugel met kloppend hart in de keel, 1300 man op de kade zat doodstil te luisteren tot de eerste noot werd aangeslagen. Ik keek omhoog en fluisterde  ‘Oom Gerrit – ergens hierboven …dit is voor u!’ En knallen! Toen ik na een kwartier met bevende knieën de kade opstapte, viel ik recht in de armen van Wim, zijn partner. Tranen natuurlijk. Het was zo bijzonder! Kippenvel.  Musici hebben vaak een hard en intens bestaan maar zijn ook erg lief voor elkaar. Neem altijd het goede mee, waar je ook gaat. 

Speel je naast piano nog andere instrumenten? 

Mijn talent ligt niet bij zingen, helaas. Sporten geeft me een uitlaatklep om stress te kanaliseren en helpt om te focussen. Ik boks.  

Je wordt in je optredens begeleid door solisten. Zij hebben de poëzie en liederen niet eerder gezongen. Is het moeilijk voor hen om jouw vertaling van de gedichten te vertolken op de manier zoals jij dat graag hoort? 

De zangers Christy Luth en Ago Verdonschot zijn mij erg dierbaar als persoon en musici. Als een lied net af is stuur ik een partituur en het gedicht plus een persoonlijke interpretatie van het gedicht, aanwijzingen van wat ik denk dat het betekent – of de intentie zo je wilt. Het is ongelofelijk hoe goed ze dat direct oppakken. Nu zijn de meeste zangers empatisch aangelegd, en dat vermogen stelt ze in staat om uiteenlopende rollen te interpreteren en uit te voeren.

Tijdens een repetitie versmelten muziek en stem als het ware tot een enkel organisme. Die momenten zijn prachtig. Ze hebben de vrijheid om hun artistieke interpretatie en ruimte te vinden in het werk. En ja, ik zal het ze vast wel eens moeilijk maken. Maar iets aanpassen kan zeker als dat beter werkt. 

Op het podium en cd betover je het publiek. Wil je in de toekomst bijvoorbeeld een strijkorkest of andere instrumenten hierbij betrekken?  

Het lijkt me heerlijk om verder te bouwen op het materiaal van de liederen in een fraaie bezetting, en naar verluidt ligt zoiets in het verschiet! 

Kijk voor meer informatie op: www.georgebeentjes.com

*

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

One thought on “George Beentjes: the gentleman composer and pianist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.