Crisis, dus … Christian Seijkens

Door de coronacrisis zijn veel zelfstandige ondernemers in een klap hun klandizie en inkomsten kwijt. Waar Ahold keihard casht, heeft het MKB vaak het nakijken. Hoe gaat het met onze roze ondernemers? In deze editie praten we met Christian Seijkens. Hij is al ruim 15 jaar als zzp’er werkzaam in de evenementen- en theaterbranche.

Redactie: Marene Elgershuizen
Foto’s: Annemieke van der Togt

Wat voor onderneming heb je?

Ik werk in de evenementen- en theaterbranche. Als freelancer was ik betrokken bij grote en kleine evenementen en werkte ik in opdracht van theaterproducenten voor theaterproducties als Nederland Musicalland, Spijt de musical, Razend, Tina de musical en Pijnstillers. Ik produceerde The Rozettes, Een avond met Lady Felice & Frank Sanders en de uitreikingen van de Gouden Genesius Penning. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap was ik als producent verantwoordelijk voor de uitreikingen van de Jos Brink Prijs (de regeringsprijs voor LHBTI-acceptatie, -emancipatie en -veiligheid) in 2017 en 2019.

Christian Seijkens en Allard Blom

In 2019 startten Allard Blom en ik ons eigen theaterproductiebedrijf, De Theater BV. Dit seizoen produceerden wij onze eerste twee eigen voorstellingen: Ghost Stories, dat speelde van eind oktober 2019 t/m 31 januari 2020 en Goodbye, Norma Jeane. Een nieuwe Nederlandse musical over de laatste nacht van Marilyn Monroe met Brigitte Heitzer, Ellen Pieters en Soy Kroon. Die laatste ging in première op 10 februari en zou spelen tot en met 3 mei. Op 12 maart waren onze technici het decor aan het opbouwen in Leiden toen Mark Rutte tijdens die eerste, allesbepalende persconferentie vertelde dat theaters per direct moesten sluiten. Onze cast was al onderweg en kon direct terug naar huis. Het decor werd weer afgebroken, om daarna nooit meer opgebouwd te worden. Na waanzinnig mooie recensies en slechts 19 gespeelde voorstellingen hebben wij de 30 resterende shows moeten annuleren.

“Het decor werd weer afgebroken, om daarna nooit meer opgebouwd te worden.”

Wat doe je nu anders qua verkoop, pas je je aan en hoe?

In het theater werken we altijd ruim vooruit. Je werkt vaak een aantal jaren aan een voorstelling voor deze in het theater te zien is. Wij hadden onze verkoop voor komend seizoen (september 2020 tot juni 2021) al enkele maanden geleden afgerond. Helaas hebben we door de gemiste inkomsten van die 30 geannuleerde voorstellingen nu niet genoeg middelen om dit seizoen voor te financieren. En daarom hebben we die voorstelling terug moeten trekken. Dat neemt niet weg dat we positief zijn en blijven.

Hoe gaat het met je? Hoe zorg je voor jezelf?

Onze cast en muzikanten zijn freelancers. Wij hebben geen medewerkers in loondienst. Het doet pijn dat je het avontuur, dat je samen bent aangegaan, niet af hebt kunnen maken. Dat die waanzinnig getalenteerde mensen, die samen de chemie van de voorstelling waren, thuis zitten. Niet in het land waren om het publiek een mooie avond te bezorgen. We hebben af en toe contact met elkaar. Hoe het met iedereen gaat. Ik vind het bewonderenswaardig hoe positief iedereen is, hoe begripvol ook. Desalniettemin missen we iedereen enorm. We hebben echt een aantal bijzondere maanden met elkaar gehad. Zo’n plotseling einde voelt niet goed.

Goodbye, Norma Jeane

Wat is je link met de LHBT+ gemeenschap, hoe zet je je daarvoor in met je bedrijf?

In Goodbye, Norma Jeane speelde Soy Kroon de rol van Henri Mortenson. Een jonge journalist uit een niksig dorpje in Amerika. Groot fan van Marilyn Monroe. Twintig jaar na haar dood komt hij erachter dat ze nog leeft en wil weten wat er die laatste nacht écht is gebeurd. Er is een scène waarin de oudere, nog levende Marilyn (gespeeld door Ellen Pieters), meer wil weten van hem. Hij blijkt homoseksueel te zijn. Het is subtiel in het verhaal verweven. Zonder stigma, vooroordelen of als onderwerp van verhaal. Het is een feit.

“Als producent van de Jos Brink Prijs in 2017 en 2019 heb ik geprobeerd om de uitreikingen toegankelijker te maken en meer publiciteit te krijgen.”

Als producent van de Jos Brink Prijs in 2017 en 2019 heb ik geprobeerd om de uitreikingen toegankelijker te maken en daardoor ook meer publiciteit te krijgen. Dat is goed gelukt. In 2018 mocht ik meewerken aan de voorstelling ‘Rondom het Rembrandtplein’ in het Betty Asfalt Complex. Een prachtige voorstelling van Homemade Productions gebaseerd op het leven van de Amsterdammer Frits Schakels (oom van Dick van den Heuvel, de schrijver van het stuk, en gespeeld door Frank Sanders), die eind jaren ’20 van de vorige eeuw een bekende revue artiest was. Hij moest zijn homoseksualiteit verborgen houden in tijden waarin de politie actief jacht maakte op ‘dat soort mensen’. The Rozettes ging over een nachtclub voor drag queens waar, naast een hoop hilariteit, ook plaats was voor een serieuze noot over de stand van zaken als het gaat om LHBT+ers.

Rondom het Rembrandtplein is in geheel te bekijken via YouTube:

Dus, crisis… Hoe zie je de toekomst voor je?

De toekomst inschatten is moeilijk. Momenteel verandert er per dag van alles. Voorstellingen zijn er in allerlei vormen en maten. Met een cast van één persoon tot zoveel je wil. Maar als er maar 30 of 100 personen in een theatergebouw mogen zijn, inclusief cast, crew en theatermedewerkers, dan zijn de mogelijkheden meteen enorm beperkt en waar er normaal in onze sector zo ontzettend veel kleuren en smaken zijn, zal dat met dergelijke maatregelen een stuk minder worden. Wij kijken nu vooral naar het seizoen 2021-2022, ervan uitgaande dat tegen die tijd alles weer ‘normaal’ is.

“Laten we niet kijken naar wat niet mag, maar naar wat er allemaal nog wel kan.”

Wil je nog wat kwijt?

Positiviteit is voor mij nu het belangrijkste. Ikzelf, maar ook de mensen om mij heen, schieten er niets mee op als ik ga zitten somberen. Blijven ondernemen, hoe moeilijk en zwaar dat ook kan zijn in deze tijden is denk ik belangrijk. En natuurlijk heb ik af en toe ook een sombere dag, maar dan is er gelukkig altijd iemand in de buurt die míj weer op kan vrolijken en laat zien wat er allemaal nog wél is, in plaats van wat er nu (even) niet is.

Precies maand geleden ontstond dan ook idee: laten we niet kijken naar wat niet mag, maar naar wat er allemaal nog wel kan. Het resultaat: ‘Een leven samen’, een compleet nieuwe en oorspronkelijk Nederlandse musical, geschreven door Allard Blom met muziek van Ad van Dijk en in regie van Martin Michel. Met een waanzinnige cast: Doris Baaten, Alfred van den Heuvel, Alexandra Alphenaar en Ara Halici. De voorstelling is vanaf 3 september t/m december te zien in theaters door heel Nederland. Meer info via www.eenlevensamen.com.

www.chriztian.nl
www.detheaterbv.nl

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.