Make-up voor mannen: ‘Boy de Chanel’

Het is waarschijnlijk nog 1 van de laatste hindernissen die mannen moeten nemen als het gaat om producten in de cosmeticabranche; het gebruiken van make-up. Het past ook helemaal in de tijdsgeest van nu waarin de scheidingslijnen tussen wat nu vrouwelijk en mannelijk is steeds meer in elkaar overlopen en vervagen. Tevens is het idee dat traditionele make-up alleen maar door vrouwen kan worden gebruikt inmiddels een achterhaalde sociale gedachtegang die langzaam maar zeker aan het afbrokkelen is. Getuige alleen al de vele mannelijke beauty influencers & bloggers die make-up aanprijzen en tevens zelf gebruiken. Mannen en make-up: een match made in heaven of nog niet? Toch wordt dit segment voor mannen nog steeds gezien als een niche trend binnen de miljoenen dollar cosmetica-industrie. Maar desondanks waagt Chanel zich eraan en presenteert: Boy de Chanel.

Tekst: Bernardo van Eekhout

Chanel is echter geen pionier als het aankomt op make-up producten voor mannen want andere prestige merken gingen Chanel al voor. Zo had Jean Paul Gaultier al in 2003 een cosmetica-en verzorgingslijn voor heren onder naam: Tout Beau Tout Propre. Maar ook Tom Ford heeft make-up producten voor mannen in zijn assortiment zoals: een bronzing gel, een concealer, een brow definer en een hydrating lip balm. Baanbrekend was het allereerste mannelijke model James Charles in 2016 voor het Amerikaanse cosmeticamerk CoverGirl. Als 17-jarige Instagram make-up ster werd hij het gezicht voor de “So Lashy” mascara campagne voor CoverGirl. Want volgens CoverGirl “zijn al onze modellen rolmodellen en grensbrekers. Die zichzelf zonder schaamte durven te uiten en opkomen voor waar ze in geloven. En herdefiniëren wat het betekent om mooi te zijn”. Chanel kiest voor de slogan: “You are unlike anyone else”. Woorden die de Engelse kapitein Arthur Edward “Boy” Capel opdroeg aan zijn minnares Gabrielle Chanel. En waaraan nu dus deze make-up lijn voor mannen haar naam aan dankt: Boy de Chanel.

“Vandaag de dag kan de wereld niet langer worden beschouwd in termen van vaste identiteiten.”

Stijl

Voor Chanel is schoonheid niet gebonden aan geslacht; het is een kwestie van stijl. “Vandaag de dag kan de wereld niet langer worden beschouwd in termen van vaste identiteiten. Met deze collectie leent Chanel het beste van de beauty wereld om een make-up lijn voor mannen te creëren. Door het creëren van Boy de Chanel bevestigt Chanel de steeds veranderende codes van een onveranderlijke visie. Net zoals Gabrielle Chanel elementen uit demannengarderobe leende om zo dames te kleden, haalt Chanel nu inspiratie uit de dames wereld om zo het vocabulaire te schrijven van een nieuwe persoonlijke esthetiek voor mannen. Lijnen, kleuren, houdingen, gebaren…er is geen absolute mannelijke of vrouwelijke voorwaarde: alleen stijl definieert uiteindelijk de persoon die we willen zijn. De immense vrijheid om niemand anders dan jezelf te zijn. Vrij zijn van codes en de regels herschrijven”.

La Collection

De Boy de Chanel collectie bestaat uit 3 producten: Le Teint, Le Stylo Sourcils en Le Baume Lèvres. Waarbij de donkerblauwe verpakkingskleur sterk doet denken aan de flacon van het succesvolle mannenparfum Bleu de Chanel. Le Teint is een gekleurde vloeibare foundation die in 4 verschillende tinten komt. Het heeft een tweede huid effect met een niet opvallend zichtbaar resultaat. Het beschermt de huid en corrigeert de huidteint op een natuurlijke manier, waarbij de huid kan blijven ademen. Le Baume Lèvres is geformuleerd met Jojoba olie, Shea boter en Vitamine E. Deze matte lipbalm beschermt en hydrateert niet alleen maar maakt de lippen ook zachter gedurende 8 uur. Het heeft daarnaast een vederlichte textuur. De elegante Le Stylo Sourcils wenkbrauwpotlood komt in 4 tinten waaronder grijs. Aan de ene kant is er een spiraalvormige borstel en aan de andere kant een intrekbaar potlood om de meest perfecte mannelijke wenkbrauwlijn te definiëren.

Lee Don Wook

Als gezicht voor Boy de Chanel heeft Chanel gekozen voor de 36-jarige Zuid Koreaanse acteur Lee Don Wook. Het is voor het eerst dat een Koreaanse celebrity het gezicht wordt van een buitenlands cosmeticamerk. “We hebben een speciale reden waarom we voor Lee hebben gekozen om onze cosmeticalijn te vertegenwoordigen. We hebben vastgesteld dat Lee’s stijlvolle en mannelijke imago perfect passen bij de producten van Boy de Chanel en bij onze merkwaarden en missie. En aangezien de acteur veel liefde ontvangt van zijn fans, niet alleen vanuit Korea maar ook uit China. Japan en Zuidoost-Azië, verwachten we een positief effect van hem als ons merk model”, aldus Chanel. Maar in de toekomst heeft Chanel wel aangegeven dat ze 2 extra ambassadeurs zullen gaan aanstellen voor deze mannenlijn. Inmiddels is Lee ook het covermodel van het september nummer van ELLE Taiwan. “Het is belangrijk om te zorgen voor een goede basis voor de gezondheid van de huid. Voor mijn werk als acteur moet ik wel make-up dragen. Het is echter wel belangrijk om je gezicht na make-up goed te reinigen en voordat ik naar bed ga gebruik ik altijd een lipbalm”, aldus Lee.

“Zuid-Korea is de ideale eerste locatie want het is het land met het hoogste vraag en acceptatie als het gaat om make-up gebruik voor mannen”,

Zuid-Korea

Met de keuze voor Lee als gezicht is het ook niet geheel verwonderlijk dat de Boy de Chanel lijn als eerste in Zuid-Korea in september zal worden gelanceerd. Want 78% van Zuid-Koreaanse mannen geeft toe dat ze 1 of meerdere keren per week een schoonheidsbehandeling ondergaan. Vergeleken met slechts 38% van de mannen uit Chanel’s thuisland Frankrijk. Sowieso is de Zuid-Koreaanse man een stuk vooruitstrevender en geëmancipeerder als het aankomt op het gebruik van make-up en schoonheidsroutine. Daarnaast is Zuid-Korea als land een ware trendsetter als het aankomt op innovatieve cosmeticaproducten die pas later in West-Europa te koop zijn. Voor Chanel dus het ideale platform om dit concept uit te rollen, wat kan dienen als sleutelindicator om te zien of het levensvatbaar is en met succes in de toekomst kan worden verder ontwikkeld. “Zuid-Korea is de ideale eerste locatie want het is het land met het hoogste vraag en acceptatie als het gaat om make-up gebruik voor mannen”, aldus Kristine Kim; CPR/Communications Manager van Chanel in Korea. “In feite zijn hun schoonheidsregimes goed ontwikkeld en is het gebruik van make-up producten voor mannen steeds meer geaccepteerd. Voor Chanel is beauty geen kwestie van geslacht. Het is een kwestie van stijl. Deze nieuwe range van producten geeft mannen in hun schoonheidsroutine de nodige middelen om zich beter te doen voelen. Bovendien zouden mannen vrij moeten zijn om make-up producten te gebruiken om zo hun uiterlijk te kunnen corrigeren. Zonder hierbij hun mannelijkheid in twijfel te moeten trekken. Door het gebruiken van de Boy de Chanel producten (die niet overduidelijk zichtbaar zijn) kunnen mannen zich zelfverzekerd en vastbesloten voelen. Zowel over zichzelf als over hun uiterlijk”.

Mannen in Europa moeten overigens nog wel even wachten, want pas tussen november en januari zullen ook de Boy de Chanel producten voor hen verkrijgbaar zijn. En is hiermee wellicht het moment aangebroken dat het nu de vrouwen zullen zijn die de make-up producten van de mannen gaan lenen?

Dit artikel verscheen eerder op www.beautyformen.nl.


Bernardo van Eekhout is freelance journalist. Hij heeft geschreven voor Zij aan Zij, COC Amsterdam en de Gaykrant en hij schrijft momenteel voor Gaynews Amsterdam en het vakblad Kosmetiek. Sinds een aantal jaren heeft zijn eigen website: Beautyformen.nl. Daar bericht hij over verzorgingsproducten en parfums voor mannen en andere beauty gerelateerde onderwerpen. 

Bernardo van Eekhout

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.