“LHBT-tolerantie is goed voor de business”

Een intolerante sfeer op de werkvloer richting LHBT’s (Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel en Transgender) is niet alleen ethisch en sociaal-maatschappelijk onwenselijk, maar ook nadelig voor de business. Volgens Christian Heide, van technologiebedrijf SAP Nederland, zijn LHBT-diversiteit en tolerantie essentieel voor de productiviteit, het imago en de aantrekkingskracht voor talent.

Tekst: Bart Remmers

We zien Nederland graag als een open en tolerant land. In de publieke ruimte, maar ook op de werkvloer. Maar voor LHBT-werknemers komt dat beeld niet altijd overeen met de werkelijkheid. Nog altijd blijft zo’n 30 procent van alle niet-hetero’s op het werk in de kast. Uit angst voor negatieve opmerkingen, flauwe grapjes of andere hinder.

Een vervelende situatie, want je kunt daardoor toch niet helemaal jezelf zijn. Dat ondervond ook Christian Heide. Christian, van oorsprong Duits, werkte 16 jaar in Nederland in de IT-dienstverlening. Hij is openlijk homo, zowel privé als op de werkvloer. ‘Bij SAP kon ik gewoon mezelf zijn’, verzekert hij ons. Maar niet bij iedere werkgever was het werkklimaat even homovriendelijk. Voor hem was dit een reden om daar niet direct uit de kast te komen, in tegenstelling tot in zijn privéleven.

Homograpjes

‘Ik voelde me in het begin van mijn carrière niet comfortabel om uit de kast komen. Ik ving af en toe homograpjes op en merkte dat niet iedere collega even tolerant was richting niet-hetero’s.’ Maar in de kast blijven kost de nodige energie en veroorzaakt stress. ‘Het komt vreemd over als je niet of nauwelijks over je privéleven vertelt. Collega’s gaan zich afvragen waarom je vrijwel nooit persoonlijke details prijsgeeft. Terwijl het juist belangrijk is dat je goed contact hebt met je collega’s. Het gevaar is dat je je continu gaat afvragen aan wie je wat kan vertellen, in plaats van dat je al je energie en creativiteit in je werk kunt steken.’

“Een homotolerante en diverse workforce  is goed voor het imago van het bedrijf en daarmee ook de commercie”

Recent onderzoek onderstreept Christian zijn persoonlijke ervaringen. LHBT’ers die op het werk in de kast blijven, presteren aantoonbaar minder dan zij die wel helemaal zichzelf kunnen zijn. De cijfers zijn veelzeggend. Maar liefst 62 procent van alle afgestudeerde LHBT’ers geboren tussen 1980 en 2000 gaat bij hun eerste werkgever terug de kast in. 70 procent daarvan zoekt nog binnen drie jaar ander werk. Voor 85 procent van alle LHBT’ers heeft een intolerant werkklimaat gevolgen voor hun productiviteit.

Imago en commercie LHBT

Naast een productiever team is er volgens Christian nog een ‘business’-argument voor een homotolerante en diverse workforce: het is goed voor het imago van het bedrijf en daarmee ook de commercie. ‘De LHBT-community is niet alleen groot in aantal, maar vaak ook welgesteld. LHBT-koppels hebben vaker dan heterokoppels geen kinderen en dus een groter besteedbaar inkomen. Dan is het niet handig als je als homo-onvriendelijk te boek staat. Een LHBT-vriendelijk imago komt positief over op je doelgroep.’

Bij SAP was Christian ‘Pride Lead’. Zijn missie is om het wereldwijde LHTB-tolerantieprogramma Global Pride@SAP van zijn werkgever SAP ook binnen Nederland vorm te geven en in te kleuren. Het project staat hier nog in de kinderschoenen, maar in korte tijd heeft hij al een relatief grote groep geïnteresseerden bereikt. Via onder andere interne media verspreidt hij nieuws en thematiek rondom LHBT onder collega’s. ‘Die sfeer wil ik graag zo houden, zodat ook nieuw talent zich bij ons niet hoeft te schamen voor wie hij of zij is.’

Global Pride@SAP is niet het enige diversity-initiatief bij SAP. Het technologiebedrijf sloot zich onlangs aan bij Workplace Pride, het internationale non-profitplatform voor organisaties die strijden voor gelijke behandeling en een grotere acceptatie van LHBT-werknemers.

“Durf het gewoon te zeggen. Een open houding zorgt doorgaans voor het meeste respect van je omgeving.”

Commitment van de boardroom

Een goed signaal, vindt Christian. ‘Voor werkgevers ligt er zeker ook een verantwoordelijkheid. Het managementteam moet zich duidelijk uitspreken voor een homovriendelijke werkvloer. Als daar in de boardroom al geen draagvlak voor is, dan kun je dat lastig van de werknemers zelf verwachten. Werkgevers kunnen hun gayvriendelijke houding al tijdens de inwerkperiode kenbaar maken. Door bijvoorbeeld een respectvolle omgang met niet-heteroseksuelen in de gedragscodes als norm te stellen.’

LHBT’-’ers hebben zelf natuurlijk ook een aandeel in een prettig werkklimaat. ‘Iedereen moet uiteraard zelf weten of hij op zijn werk uit de kast komt. Natuurlijk kun je wanneer je het echt niet meer ziet zitten naar een andere werkgever stappen. Maar ik heb de beste ervaringen met een open houding. Durf het gewoon te zeggen. Een open houding zorgt doorgaans voor het meeste respect van je omgeving. Maar uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf die keuze maken.’

Dit artikel verscheen eerder op www.baaz.nl 

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.